Telia och TechBuddy fixar hembesök av tekniknerdar

Tjänster Nu lanserar Telia tjänsten Personlig Tekniker Hemma, tillsammans med TechBuddy.
Frilansarna får arbetslivserfarenhet – och fler arbetstillfällen för unga sänker tröskeln in på arbetsmarknaden.

Telia och TechBuddy fixar hembesök av tekniknerdar
Telia

Från Luleå i norr till Ystad i söder ska du kunna få hembesök av en teknikälskare som kan lösa dina problem. Tjänsten Personlig Tekniker Hemma är ett samarbete mellan Telia och TechBuddy Deras tanke är frilansare hjälper till med något som de älskar och känner passion för – samtidigt som teknikern får relevant arbetslivserfarenhet och stöd för att utveckla sin egen kompetens.

Förhoppningen är att initiativet ska skapa fler arbetstillfällen och sänka tröskeln för unga att komma in på arbetsmarknaden. Under hösten har Personlig Tekniker Hemma testats, med över 600 lyckade hembesök runtom i Sverige. Kunderna har i snitt gett tjänsten betyget 8,4 av 10 möjliga.

– Teknik i all ära men vi vet att våra kunder framför allt vill att deras digitala vardag ska vara enkel och bara fungera. Oavsett vilka tekniska utmaningar våra kunder har i hemmet, från att optimera wifi-uppkopplingen till att installera skrivaren, så löser vi det – på ett flexibelt sätt och på kundens villkor, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.

Undersökning avsköjar teknikångest

Inför satsningen har Telia bett Ipsos genomföra en undersökning kring hur vi upplever och hanterar teknikstrul. 8 av 10 svenskar angav att de känner teknikångest – och nära varannan person har varken tid, lust eller ork att ta tag i problemen själva utan löser det med hjälp av någon annan. Undersökningen visar också att mer än hälften kan tänka sig att anlita professionell hjälp.

– Att hålla sig uppdaterad med den senaste tekniken, eller att få den att fungera är ibland ett bekymmer. Vår gemensamma tjänst ligger helt i linje med den snabba teknikutvecklingen och möjliggör ett uppkopplat och bekymmersfritt liv för konsumenter. Genom samarbetet med Telia kan vi hjälpa fler kunder med sin teknik i hemmet och samtidigt ge behovsanpassade råd och rekommendationer för ett hållbart användande, säger Josefine Forssell, vd för TechBuddy i Sverige.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.