nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Telia satsar på AI

Under juli månad gjorde telekomjätten Telia klart med förvärvet av entreprenörsföretaget Humanity, som utvecklar självlärande kunskapssystem och artificiell intelligens.

  • Artikel annons 1

Humanity arbetar med tekniker för webb och självlärande mjukvaror som kan skapa effektiva lösningar för det digitala kundmötet, bland annat genom artificiell intelligens som lär sig och anpassar sig efter användares beteende på sajter.

I och med förvärvet kommer Humanity bli en del av Telias kontaktcenterverksamhet för lösningar där företag och organisationer ska kunna kommunicera med kunder via en och samma plattform.

– Med Humanys kompetens och teknik så växlar vi upp vår satsning inom AI-området. Vi är partners sedan flera år tillbaka och arbetar med en rad gemensamma utvecklingsprojekt med kunder för att testa nya AI-tekniker i det digitala kundmötet, säger Charlotta Rehman, ansvarig för Telias företagsaffär, i ett uttalande.

Ett tydligt fokus för Telia är att utveckla digital självhjälp för enklare kundtjänstärenden där en chattbot eller FAQ-sida, (Frequently Asked Questions), boostad med AI ska kunna ge kunder ett både mer personligt och mer effektivt möte. Mänsklig kundservice ska därmed kunna få mer tid till exempel rådgivande frågor.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Mer surf i glesbygden

Enligt den senaste statistiken från Telenor ökar mobilsurfandet stort över hela Sverige. Men främst i glesbygden och mest hos pensionärer.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här