nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Telia släpper volte

Nu gör Telia som Tre och släpper röstsamtal i 4g-näten, volte.

  • Artikel annons 1

Till att börja med är det privatkunderna som får ta del av volte (voice over lte), men för att det ska gå att använda krävs att kunden har någon av de nyare modellerna från Sony, Samsung eller Huawei. Med volte ska kunder kunna få högre ljudkvalitet, snabbare uppkopplingshastighet och även bättre täckning när röstsamtalen går över 4g-nätet också.

– Vi arbetar hela tiden med att förbättra och utveckla mobilnäten i Sverige, för att förbättra kundupplevelsen. Vi har redan idag ett mobilnät i världsklass, volte är nästa steg för att underlätta och bygga kommunikation på våra kunders villkor, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.

Tre lanserade tidigare i år volte i ett betatest.

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.