nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Telias Bonnierköp går in i fas 2

Första genomlysningen avklarad – och nu går Telias förvärv av Bonnier Broadcasting in i fas 2.
Detta innebär att EU-kommissionen nu går i en fördjupande analys.

  • Artikel annons 1

Det var den 15 mars som Telia formellt anmälde till EU att man förvärvar Bonnier Broadcasting. Detta trots att man tillkännagav affären den 20 juli 2018. Köpet innebär att Telia då får varumärkena TV4 i Sverige, MTV i Finland samt C More som finns i båda länderna.
Men en sådan affär kräver genomlysning av konkurrensaspekterna.

Nu är som sagt den första delen genomförd och och kommissionen har meddelat att det finns behov av vidare analys av vissa delar i affären. Denna fördjupande fas 2-undersökningen pågår i regel inte längre än 90 arbetsdagar.
– En fas 2-undersökning av förvärvet av Bonnier Broadcasting är helt i linje med vad vi hade förväntat oss, och vi ser nu fram emot att fortsätta den konstruktiva dialogen med EU-kommissionen. Vi är övertygade om att kunna besvara alla frågor som uppstår under den fördjupade undersökningen, säger Jonas Bengtsson, chefsjurist på Telia Company.
Förvärvet kostar Telia 9,2 miljarder kronor (skuldfri bas) och är enligt operatören ett strategiskt steg mot att bli ”Nordens mest framgångsrika kommersiella mediehus”.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Arbetssätt och kultur är levande och behöver ständigt underhåll”

Nyheter

Öppenhet, interaktion, flexibilitet, kreativitet och synergi. När Tre utvecklade sitt nya huvudkontor var visionen tydlig.
Men hur har det fallit ut i verkligheten?
– Första veckan i 3Huset var jag glatt överraskad över nyfikenheten och hur mycket våra medarbetare nyttjade möjligheterna, säger Helena Körberg, projektledare för Tres nya huvudkontor.