nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Telias nya plattform mer digital

Telia gör kundmötet betydligt mer digitalt med nya Telia ACE som ersätter plattformen Callguide. Chattbotar och smarta FAQ:er är några av nyheterna.

  • Artikel annons 1

I ACE, som står för A Conversational Engagement, har Telia samlat den gamla kontaktcenterplattformen Callguide och tekniker som artificiell intelligens, röststyrning och Knowledge Management.

– Nu går vi in i en ny era och med hjälp av artificiell intelligens skapas det ai-drivna kundmötet med fokus på konversationer. Det handlar om att kunna möta kundens eller medborgarens unika behov, och att i själva kundmötet förstå deras avsikt och hantera alla konversationer tvärs kanaler genom hela kundresan, berättar Göran Olsson, chef för Telias kontaktcenter-verksamhet i ett pressmeddelande.  

I ACE-plattformen är alla kundkonversationer åtkomliga, oavsett kanal, fysisk medarbetare eller digital medarbetare. Med de nya tekniker som röststyrning och AI kan helt digitala medarbetare i plattformen, såsom chattbotar, hjälpa kunderna med enklare ärenden online. Komplicerade ärenden slussas vidare till telefonister.

Elbolaget Eon har gått över till ACE från Callguide. Bolaget har därefter lagt till smart FAQ, chattbot och verktyg för avancerad interaktionsanalys i sin kundtjänst.

– Vi får en helhetslösning för kundmötet och det tror vi är en förutsättning för en god kundupplevelse. Verktyget för avancerad interaktionsanalys kommer vara särskilt användbar då den ger oss oslagbar insikt i vad kunddialogerna verkligen handlar om, berättar Tommy Bergqvist, Head of Operational Development på Eon Kundsupport.

  • Annons 3

Fler nyheter

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

  • Annons 4

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.

Nu är Sveriges första industriella 5g-nät igång

Tre nationalklenoder, en digitaliseringsminister och en förarlös hjullastare.
På Volvo CE:s hemliga testanläggning i Eskilstuna var det storpremiär för Sveriges första industriella 5g-nätverk.
– Det är första gången vi har journalister på det här området – och det är passande, för vi är först i världen med att visa en industriell 5g-applikation, sa Volvochefen Melker Jernberg.

Verizon först med 5g 3GPP-nät

Den 11 april trycker Verizon på knappen och startar sitt ”riktiga” 5g-nät.
Och för de som vill vara med då går det från och med nu att förbeställa en 5g-mod till sin mobil.