nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Foto: Mikael Sjöberg

Telness: ”Telefon som tjänst” borde ta större plats på marknaden

Martina Klingvall lämnade Telenor för att skapa en utmanare på företagsmarknaden. Nu är hon glad för att b2b-marknaden växer både i Sverige och internationellt.

  • Artikel annons 1

I våras berättade vi om hur Martina Klingvalls Telness är ”världens första digitala operatör”. Nu har hon trendspanat inför 2019 i Telekom idags tappning.

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– B2b-marknaden har äntligen fått ett genombrott och tagit de första stegen mot en marknad utan bindningstider och dolda avgifter. Telekommarknaden har dominerats av stora spelare, men nu kommer nya aktörer som skapar förutsättningar och levererar på förväntningar på kundupplevelse. Telness var först med lika villkor för alla och de större spelarna har försökt följa efter på en del punkter vilket bådar gott inför framtiden och att företagare kan få bättre kundupplevelser och telekomlösningar, säger Martina Klingvall.

Vilka händelser har varit viktigast för utvecklingen i år?

– E-sim-diskussionen har varit intressant då den rent tekniskt möjliggör en öppen och fri marknad, där kunderna enkelt och smidigt kan byta operatör till den som de vill ha. Förhoppningsvis leder det till att varje operatör för första gången kommer behöva förtjäna sina kunder istället för att behålla dem genom olika ”inlåsningar”. Om inte är det ju helt plötsligt väldigt enkelt att genom en knapptryckning byta. Det tänket, utan inlåsning, är en modell som vi på Telness har använt sedan start – det är lika enkelt att byta till oss som från oss och vi har inga bindningstider eller uppsägningstider.

Är det något som har överraskat dig?

– Det är väl ingen överraskning med det är spännande att se hur mycket kundnytta och kundvärde det går att skapa för användarna genom att använda olika tekniska lösningar. Överraskningen, eller snarare förvåningen, är att förflyttningen i branschen går så sakta och att skillnaderna för slutkund i praktiken är så liten nu jämfört med 5-10 år sedan, trots att tekniken utvecklats och finns där idag.

Vad kommer att hända 2019?

– Jag tror att det fortsatt kommer vara en seg utveckling och relativt få skillnader för slutkund. Däremot kommer vi nog få se många fler tekniska fördelar för just användarna som kommer att kräva en schysst upplevelse på riktigt. Förväntningarna från kunderna kommer till exempel att bli ännu hårdare där krav på att slippa fysiska dokument, krav på att besöka butiker och allt krångel med porteringar inte längre är okej. Vi operatörer har ju vetat länge att dessa och liknande processer finns till för att skapa krångel och generera ”möjligheter” att vinna tillbaka churn men det tror jag inte kunderna kommer acceptera längre.

Vad borde hända 2019?

– Jag hoppas att man under 2019 kommer se en förändring i hela branschen till kunder och användares fördel. Vi ser alltid utifrån kundernas bästa och det vore en helt fri och öppen marknad där kunderna väljer den operatör som helt enkelt har bäst produkt. Jag tycker även att ”telefon som tjänst” borde ta större plats på marknaden, det vill säga att hyra istället för att köpa telefoner direkt eller via klassisk avbetalning. Att köpa hårdvara som tjänst är bättre både för kunden och miljön och borde kunna bli den nya standarden om det paketeras och når ut på rätt sätt.

Vilka trender följer du lite extra de kommande åren?

– För oss är det roligt att se att b2b-marknaden ökar år för år både nationellt och internationellt. Sen håller vi alltid koll på ny teknik och användningsmönster, detta kan visa oss vart användandet är på väg och se till att vi fortsätter stå i digital framkant. Till sist följer vi såklart både nät- och E-sim-diskussionerna noga och vad för eventuella standarder som kommer etableras framåt.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4