nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Conny Björnehall: Våga investera för att kunna transformeras

Telekom idag tar experterna till hjälp för att sammanfatta Telekomåret 2017 - och blicka framåt mot 2018. Först ut i serien är Conny Björnehall, digital konsult på Sogeti.

  • Artikel annons 1

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Det händer en hel del just nu. Jag upplever att många operatörer funderar på hur deras affärsmodell skall se ut och vad är det som dom skall erbjuda sina kunder i framtiden. Jag märker också att man funderar på samarbeten med andra intressenter för att kunna locka sina kunder, säger Conny Björnehall.

Vilka händelser har varit viktigast i år för utvecklingen?

– Helt klart så är det AI, artificiell intelligens, som har tagit ett stort steg framåt under detta år och många företag håller nu på att testa och skapa spännande tjänster kring detta.

Är det något som har överraskat dig i år?

– Spontant så tycker jag att det har hänt väldigt lite på smartphone/tablet sidan under detta år. Det känns generellt som ganska trötta och tråkiga uppdateringar och ingen innovation alls. Jag hoppas att det blir bättre under 2018.

Vad kommer att hända nästa år?

– Vi kommer att få se väldigt många AI-baserade tjänster och vi kommer också att möte många fler chatbotar än vad vi gjort förut. Jag tror också att vi kommer att se ännu fler smarta hem-lösningar och att Alexa, Google home och andra assistenter får en större roll i våra liv.

Vad borde hända nästa år?

– Att ännu fler jobbar dedikerat med innovation och digitalisering. Det är dags att släppa sargen och göra detta på ett seriöst sätt. Man måste våga investera för att kunna hitta fördelarna med att transformeras. Ta hjälp av dom som kan och har gjort detta. Våga vara goda exempel, visa din organisation hur man skall göra istället för att prata om det.

Vilka trender följer du lite extra de kommande åren?

– Allt som har med AI att göra kommer att få lite extra fokus från min sida. Jag tycker att det finns så många spännande områden inom detta som förtjänar en extra koll.

  • Annons 3

Fler nyheter

Ny trend ger bättre koll på kunden

Det går att effektivisera sin företagstelefoni med en kontaktcenterlösning. Telekom idag kikar lite närmare på trenden som nått nyblivna telefonimästaren Sandvikens kommun och norska Elkjøp, där svenska Elgiganten ingår.

Telias köp ska pressa Telenor

Ett förvärv som ska stärka Telias närvaro i Norge.
Telekomjätten gjorde i somras upp med TDC om att köpa deras norska verksamhet.
Ett köp som ger stora möjligheter på marknaden.

  • Annons 4