nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Umenet årets operatör

Umeå energis Umenet utsågs igår till årets operatör på Telekomgalan i Stockholm.
– Det var ett hårt motstånd, så vi är glada att ha gått segrande ur striden, säger Mats Berggren, vd på operatören.

  • Artikel annons 1

På torsdagens Telekomgala fick ett antal branschföretag och personer motta priser för att de utmärkt sig på ett positivt sätt under 2012. Bland vinnarna fanns Umenet som vann pris i kategorin årets operatör.

Juryns motivering var: Med tidiga, framsynta och innovativa satsningar på stadsnät och bredbandsutbyggnad och samarbete med tjänsteleverantörer och operatörer har man satt Sverige och Umeå på kartan. För andra året i rad återfinns Umeå på Akamais ranking som den snabbaste staden i västvärlden.

– Fantastiskt roligt. Vi har jobbat hårt och egentligen är vinsten att vi har gjort något riktigt bra för Umeå och Umeåborna. Men att dessutom få uppmärksammas och prisas på det här sättet är jättekul, säger Mats Berggren, vd på Umenet, som mottog priset under kvällen.

Bland konkurrenterna i nomineringslistan fanns Telenor, TDC Sverige, Comviq och Halebop.

– Alla vi på UmeNet har jobbat stenhårt för att nå hit, säger Mats Berggren, i ett pressmeddelande.

Omkring 95 procent av Umeåborna har tillgång till bredband, även utanför centralorten. Enligt nätverksleverantören Akamai, som varje år rankar städerna med världens snabbaste bredband, hamnade Umeå i toppen i så väl Europa som Nordamerika.

Övriga kategorier och vinnare under kvällen var: Årets tjänst: SMS Livräddare, årets teknikleverantör: CellMax, årets marknadskampanj: Tele2 och det svarta fåret Frank, årets ledare: Nicholas Högberg, Sverige-vd på 3, årets kvinnliga förebild: Elaine Weidman-Grünewald, VP CSR Ericsson och årets bolag: Rebtel.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.