nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Studie: 4 av 5 2-åringar surfar på nätet

Hälften av svenskarna betalar för film och musik på nätet, alla tjugofemåringar kollar på Youtube och en majoritet av tvååringarna använder internet. Det visar den nya rapporten Svenskarna och Internet.

  • Artikel annons 1

Undersökningen Svenskarna och Internet har genomförts sedan år 2000 och årets rapport visar att bredbandsutbyggnaden över Sverige har fått resultat. Detta genom att allt äldre människor använder internet. För första gången sedan mätningarna startade använder nu över hälften av alla svenskar över 76 år internet.

– Det är tydligt att vi svenskar vant oss vid att använda nätets tjänster överallt och hela tiden. Digitaliseringen har kommit så långt att flera av tjänsterna på internet nu är att betrakta som infrastruktur. Har du inte Facebook är det svårt att hänga med och utan Bank-id försvåras kontakten med myndigheter, förklarar Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Socialt på nätet

Sociala medier fortsätter att spridas bland internetanvändarna och idag använder fyra av fem svenskar minst en tjänst. Närmare tre av fyra svenskar använder Facebook och över hälften loggar in minst en gång per dag. Men det är Instagram som ökar i snabbast takt och över hälften av svenska internetanvändare använder det sociala mediet. Även Snapchat ökar stort och används idag av en tredjedel av svenskarna.

Även följande framkom:

Alla upp till 25 års ålder använder Youtube, de flesta varje dag.

Hälften av alla betalar för musik på nätet och nästan häften betalar även för filmtjänster.

Närmare fyra av fem använder tv-kanalernas play-tjänster. (ökning med 10 procent jämfört med förra året)

Fyra av fem tvååringar använder internet.

Två av tre sjuåringar surfar på nätet varje dag.

98 procent av alla 11-åringar har en egen mobiltelefon.

Jobb och semester

Undersökningen visar även en annan trend som ökar med åren. Det handlar om att en majoritet av alla som jobbar även läser jobbmejl när de har semester. 

Positivt är att möjligheterna med mobilitet och flexibilitet verkar ha slagit igenom. 64 procent svarar att de kan jobba hemifrån via internet.

Svenskarna och internet är Sveriges största undersökning om svenskarnas internetanvändning och har genomförts sedan år 2000. I årets undersökning har 3200 personer i åldrarna 12 – 102 år deltagit.

Hela undersökningen hittar ni här

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här