– Detta är den största marknadsföringsutmaningen i min 26-åriga karriär, säger Stephen Yeo, Panasonic Business Marketing Director.
Från den 25 maj gäller EU:s dataskyddsförordning GDPR. Den ska stärka dataskyddet för medborgarna inom unionen, och det nya regelverket är tufft.
Exempelvis stärks kravet på samtycke för alla former av marknadsföringskontakter. Och i praktiken kommer inga personuppgifter få överföras till länder utanför EES, såvida man inte kan garantera samma dataskyddsnivå. Panasonic varnar för att nätverksenheter som CCTV har identifierats som en potentiell svag punkt för dataintrång.
Metoder som kan kan mildra riskerna
– Som ett resultat av GDPR måste företagen överväga var och hur de behandlar data, i allt ifrån namn och adresser till CCTV-inspelningar. Vi tror verkligen att det finns teknologiska metoder att mildra en del av riskerna. Ett exempel är personmaskningsteknik för CCTV, vilken skyddar en persons identitet och innebär att det faktiska materialet endast kan spelas upp efter en allvarlig händelse, som till exempel en stöld, säger Yeo.
Panasonic erbjuder säkerhetslösningar som förhindrar datastölder. Funktionen ”säker kommunikation” finns tillgänglig på alla Panasonic i-PRO Extreme-kameror. Det ger en IP-övervakningskommunikation som är säker, från spoofing och snooping till videomanipulation. Men har också en inbyggd funktion för automatisk radering av data från en skanner så fort den har överförts till en dator.