nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Utkom 28 mars 2018

Nr 2018 nr 2

Här är det hetaste innehållet i nr 2 2018.

>>> Tele2:s väg framåt
Telekom idag träffade Allison Kirkby för att prata om Comhem, receptet för framgångsrika operatörer och framtiden efter Tele2.

>>>A3:s omsvängning till it-bolag
När Johan Hellström lämnar A3 i sommar ska man vara ett it-bolag som har bättre kundkontakt än telekombolagen.

>>>Dessutom finns i nr 2 att läsa: 13 sidor telefoni-tema, GDPR i sista minuten, Bahnhofs hastighetsökning, Husqvarna tar IoT-boden vidare samt test av Sony Experia XA1. Och mycket mer.

Vill du teckna prenumeration? Klicka här.

Vill du köpa ett digitalt lösnummer? Klicka här.

Senaste nyheterna

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

  • Annons 4

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.