nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Vårdförbundet kunde byta leverantör och outsourca men behålla de interna rutinerna. Här Marie Glandin i förbundets kundtjänst.

Vårdförbundet värderar sin beställningsportal

Vårdförbundet skulle byta leverantör av mobiltelefoner och även lägga ut den interna beställningsportalen. Men de hade ingen lust att förändra de egna rutinerna och systemen.

  • Artikel annons 1

– När man outsourcar något är det vanligt att leverantören tror sig ha mer och bättre kunskaper, och utifrån detta skapar sin lösning. Vi hade redan byggt upp en väl fungerande beställningsportal för mobiltelefoner. Men den hanteringen tillhör inte vår kärnverksamhet, därför ville vi outsourca den, förklarar Vårdförbundets it-strateg Bo Svensson.

Outsourcingen skedde i samband med att Vårdförbundet bytte mobiloperatör och samtidigt skulle ungefär 400 anställda och förtroendevalda få nya smartphones. Beställningen skulle ske centralt och via nya operatören kom Vårdförbundet i kontakt med Ringup/Callisto Mobil i Stockholm som skulle leverera och konfigurera enheterna så att de var klara att använda när de nådde användaren. Detta skulle ske via en beställningsportal, där beställaren gick in och fyllde i sina uppgifter.

Hanna Franken på Ringup/Callisto Mobil såg inga problem med det.

– Vi har inte själva kompetensen att bygga beställningsportaler men vi tog in en extern partner och gav direktiv kring hur det skulle se ut för att passa kunden. Vi gjorde helt enkelt en speciallösning, säger hon.

Nu har lösningen varit igång i två år och Bo Svensson är nöjd med upplägget:

– De visade sig vara mycket ödmjuka och anpassade sin portal efter vårt system och våra krav. Jag upplevde att de var väldigt lyhörda, till exempel när det gällde att skapa ett gemensamt inregistreringsregister i det molnbaserade systemet.

Bo Svensson tycker dialogen med leverantören är så tajt att han idag ser dem mer som en avdelning inom Vårdförbundet, än en extern leverantör.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Konftel lanserar mobilapp i USA

En app som gör det möjligt att styra konferenstelefonen med mobilen.
På IT Expo i USA lanserar Konftel sin nyhet.
– Mobiltelefonen är ett viktigt arbetsredskap för alla i näringslivet, säger Peter Renkel, vd på Umeå-företaget.

Telia slog nytt världsrekord – i hastighet

Snart kan sega nät och dålig täckning i tunnlar vara ett minne blott.
Detta då Telia lyckats slå till med ett nytt hastighetsrekord.
– Så småningom ska vi få upp hastigheten i 700-800 mbit/sek, säger Dag Wigum på operatören.

Experten: Här är trenderna på MWC

Glöm telefoner – IoT, 5g och robotar är det som kommer dominera MWC.
Det menar Leif-Olof Wallin, telekomanalytiker på Gartner.
– Visst kommer det nya enheter, men vi förväntar oss inte något revolutionerande längre, säger han.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här