nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

”Vårt mål är att personalen aktivt skyltar med att vi är en schysst arbetsplats”

Hur ska telekombranschen jobba för att säkra sina framtida medarbetare? Vi har ställt frågan till Paul Moonga, vd på A3. Ett svar är att använda den egna personalen som rekryterare.

  • Artikel annons 1

A3 är en helhetsleverantör av it och telekom. Med huvudkontor i Umeå och totalt 183 anställda täcker man allt från hårdvara och servicetjänster – till bredband och telefoni. Företagets vd Paul Moonga berättar att man använder lite olika verktyg för rekrytering, men betonar att de egna medarbetarna är det bästa verktyget för att hitta ny personal.

– Vi har en strukturerad rekryteringsprocess, sedan är upplägget lite olika beroende på vilka typer av tjänster vi söker – säljare, kundtjänst, teknisk support och så vidare. Hjärtat i vår verksamhet är säljsidan och kundvård. Vi samarbetar med bemanningsföretag och hyr in personal under perioder. Vissa av dem blir med tiden kvar på företaget. Vi jobbar också med rekommendationer från personalen, där rekommendationer som leder till en anställning kan ge en belöning, säger Paul Moonga till Telekom idag.

Klimatet påverkar nyrekryteringen

Varumärket A3 är relativt färskt och föddes under 2017. Beslutet att lansera A3 var ett direkte resultat av sammanslagningen av de norrländska företagen, AllTele och T3. Paul Moonga menar att klimatet på arbetsplatsen påverkar nyrekryteringen lika mycket som själva varumärket.

– Vi har precis bytt varumärke, i slutet av 2016 påbörjade vi ett varumärkesbyte som genomfördes hösten 2017. Hur bolaget är som arbetsplats påverkar helt klart intresset. Vårt mål är att personalen aktivt skyltar med att vi är en schysst arbetsplats, då blir det även lättare att rekrytera ny kompetens och nya medarbetare. Great Place To Work är ett projekt vi har igång just nu för att göra A3 till en attraktivare arbetsgivare. Vår ambition är att vara en av Sveriges bästa arbetsplatser, säger han.

Är i akut behov av personal

Paul Moonga tillträdde som vd tidigare under 2018. Han berättar att företaget inte är i akut behov av personal just nu men att man kollar på möjligheterna för att förstärka säljstyrkan inom vissa områden.

– Under 2018 har vi bytt ut nästan hela privat-kundtjänsten. Nu handlar det för oss att säkra att personalen blir utrustade med rätt kompetens och rätt verktyg. Vi har önskemålet att öka säljkåren inom vissa områden, exempelvis är vi i behov att öka säljstyrkan med ett par personer runt Stockholm och Mälardalen, säger han.

Tuff konkurrens om spetskompetensen

Moonga tycker det är tuff konkurrens om spetskompetensen, men han anser också att olika sorters kompetens finns i olika områden.

– Om vi pratar fotbollstermer så vill alla lag har elva stycken Leo Messi – men det är hård konkurrens om bra personal. I Stockholm kan det däremot vara lättare att få tag i en viss typ av kompetens jämfört mot i Norrland, där kan det vara enklare att få tag i annan typ av kompetens. I Umeå är vi en stor arbetsgivare, och det kan underlätta för rekryteringen, säger Paul.

Han konstaterar att det är en bransch med enormt hård konkurrens, där det dyker upp ny teknik och nya start-ups var och varannan dag.

– Jag tror att telekombranschen fortfarande är attraktivt, dock är nog branschen lite mindre sexig nu jämfört med för 10-15 år sedan. Det är en lite mer mogen bransch nuförtiden, på ett både bra och dåligt vis. Det är en bransch med många olika startup-företag och känslan just nu är att det är attraktivt att jobba på den typen av företag, säger han.

Medarbetarnas livssituation förändras

Att säkra upp sin personal för all framtid är förmodligen alla företags dröm. Paul Moonga menar att man kan jobba för att behålla sin personal så länge som möjligt, men också måste respektera att vissa medarbetares livssituation förändras.

– Vi sponsrar en rad olika idrottsföreningar för att stärka vår relation med både kunder och medarbetare. Det är uppskattat och det blir även förmånligt för personalen att gå på olika idrottsevenemang. I en perfekt värld vill man ju behålla sin personal så länge som möjligt, sedan måste man ha respekt för att vissa medarbetare börjar plugga, flyttar till annan ort etcetera, säger Paul Moonga.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

Telenor Connexion rankas som en av världens främsta

Analysbolaget Gartner rankar Telenor Connexion högt. I företagets rapport framgår det att Iot-bolaget är ett av världens 17 främsta leverantörer.
– Vi ser rapporten som en bekräftelse av vårt erbjudande och som ett bevis på vår förmåga att möta kundernas behov, säger Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion.

  • Annons 4

Tele2 och Deutsche Telekom i nytt avtal

Nu ska Tele2:s kunder få bättre kvalitet när de är utomlands.
Den svenska operatören har ingått avtal med Deutsche Telekom Global Carrier, vilket ska ge bättre redundans, tillgänglighet och kvalitet vid roaming.