nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Soluno: Vi är inte längre det föregångsland som vi var

Vad var bäst och sämst under året – och vad förväntar sig ledarna inom branschen under 2019. Här spanar Mattias Ohde, vd för Soluno.

  • Artikel annons 1

Telekom idag har bett Mattias Ohde summera året och skåda in i 2019.

Vad är årets viktigaste händelse i branschen generellt – och på vilket sätt påverkade den er?

– För vår del del var det internationaliseringen, att moln-lösningar började ta fart i Europa. Jag ser ingen riktigt enskild händelse i branschen, det är sällan några Big-Bangs nu för tiden. Jag måste säga att det stora genombrotten har varit acceptansen för molntjänster – där har nu poletten trillat ner bland it-chefer. Även utanför Sverige.

Vad anser du utgör årets besvikelse, vad hade du förväntat dig?

– Jag hade trott IOT (Internet of Things) skulle slå igenom större i Sverige än vad det har gjort. Även att Sverige blir om- och ifrånåkta av främst USA när det gäller Customer Experience och BI inom telekom. Sverige har legat långt fram på Cloud och mobilitet, men vi är inte längre det föregångsland som vi en gång har varit. Vi måste snäppa upp oss några nivåer där. Spelet om kunderna kommer att avgöras i att leverera innehåll som lyfter kundernas verksamhet.

Vilka tjänster/hårdvara tror du kommer öka starkast, respektive tappa kunder?

– Det jag både hoppas och tror är att man kommer vara tvungen att konkurrera mycket hårdare om kundupplevelsen. Jag tror också att alla som har en historisk ryggsäck kommer tappa kunder, där man försöker försvara någonting gammalt, till exempel en plattform, eller fast telefoni. De företag som försöker bromsa sig in i framtiden kommer snabbt att tappa kunder och till sist dö. Digitaliseringen har gjort att saker går så snabbt. Ett tappat år med fel fokus kan innebära att man får plocka ner skylten.

Vilken ny teknik väntar du kommer lanseras/påverka marknaden 2019?

– Jag får säga IoT (Internet of Things) då jag redan i år trodde att det skulle slå igenom hårdare i Sverige än vad det har gjort. IoT kopplat till verktyg som kan ge företagen rätt data och i realtid. Fel data, avsaknad av data och brist på data i realtid kan få stora marknadsledande företag på fall snabbare än man tror. Den som sitter på data och som har en teknik som möjliggör detta kommer att ta marknadsandelar snabbt.

Vad ser du fram emot 2019 – hur kommer marknaden se ut för er?

– Vi tror på en fortsatt tillväxt i Sverige och Norden men även i Holland och Tyskland där Soluno är verksamt. Molnbasen i Europa kommer fördubblas de närmsta fyra åren. Vidare är jag förvånad över att telekombranschen i Sverige är så snäv i sättet att se på hela affären. Aktörer inom telekom i Sverige måste höja sig en nivå och börja jobba med fler områden som ligger nära telekom. Problemet är att många fortsatt jobbar som man alltid gjort och att kompetensen och insikten är låg på många håll, säger Mattias Ohde.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.