nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Regina Donato Dahlström: Oväntad hype kring Oneplus

Hur ligger landet i Telekom-Sverige? Här ger Regina Donato Dahlström, chef för Telias konsumenttjänster, sin trendspaning.

  • Artikel annons 1

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Det är som alltid ett spännande läge, och jag är glad och stolt över att få jobba på en marknad som är så digitaliserad och ligger så långt fram. De svenska konsumenterna ligger långt fram jämfört med Europa och världen. Våra kunder är välutbildade när det kommer till telekomtjänster – och det är härligt att de efterfrågar nya lösningar och tjänster. Det är mycket som händer och det är spännande att jobba i telekom-Sverige, men det är en tuff konkurrens.

Vilka händelser har varit viktigast för utvecklingen det senaste året?

– Det har hänt väldigt mycket som har påverkat den mobila affären, som VoLTE och wifi-samtal. Men även om det kommer nya saker så är grunden alltid uppkopplingen – det är det som all teknikutveckling kretsar kring. Telia utsågs för andra året i rad till Sveriges bästa mobilnät, av det internationella företaget P3, och vi håller även internationell klass.

– En viktig sak har också varit förändringen av avgifterna kring roaming som gör att du kan surfa och ringa inom EU/EES på samma sätt som hemma. Vårt varumärke Halebop lanserade också Locall där man ringer via en app och gör det möjligt för människor att hålla kontakt med varandra trots att mottagaren inte har en smartphone eller fungerande internetuppkoppling. I Sverige tar vi många gånger internet för givet. I många andra länder är internetuppkopplingen bristfällig och surf kan vara väldigt dyrt. En kombination av modern digital teknik och klassisk telefoni gör det möjligt att hålla låga priser och hög kvalitet på samma gång.

Är det något som har överraskat dig under den perioden?

– Det har varit spännande att följa den oväntade hype som vi har fått kring mobiltelefonen Oneplus. Vi lanserade den i år, men vi såg en hype med en enorm förväntan från kunderna byggas upp redan förra året. Det finns en stor längtan efter den här telefonen.

Vad kommer att hända 2018?

– Jag tror att vi kommer få se mer nytta och fler uppkopplade saker i hemmet. Vi har data för att följa hur många uppkopplade enheter som svenskarna har per hushåll – i snitt ligger de på 15,4 enheter. Jag tror att nyttan av helheten kring det smarta hemmet kommer bli tydligare under året.

Vad borde hända 2018?

– Vi hoppas såklart att tillståndsprocessen för att gräva, som sköts av Trafikverket, kommer att gå snabbare så att vi kan levererar fiber till våra kunder lite fortare.

Vilka trender följer du lite extra de kommande åren?

– Jag följer kundbeteende och kundbehov kopplat till teknikutvecklingen. Det kan exempelvis handla om röststyrning i form av någon slags digital assistent. Och jag vill följa vårt köpbeteende både inom retail och online, för att vi ska kunna se vad som verkligen är relevant vid köptillfället. Vad vill man handla och hur vill man handla? Vi följer också hur unga människor använder våra digitala tjänster. Därför har vi till exempel lagt till Snapchat till vårt erbjudande Fri surf i sociala medier, eftersom vi vet att det är en tjänst som våra kunder använder.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Ny trend ger bättre koll på kunden

Det går att effektivisera sin företagstelefoni med en kontaktcenterlösning. Telekom idag kikar lite närmare på trenden som nått nyblivna telefonimästaren Sandvikens kommun och norska Elkjøp, där svenska Elgiganten ingår.

Telias köp ska pressa Telenor

Ett förvärv som ska stärka Telias närvaro i Norge.
Telekomjätten gjorde i somras upp med TDC om att köpa deras norska verksamhet.
Ett köp som ger stora möjligheter på marknaden.