nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

”Vi ser en lucka på marknaden”

Den 28 maj tillträdde Joakim Harging som ny vd på Netnordic Communications. Och den tidigare försäljningsdirektören på Tele2 har börjat staka ut riktningen för företaget
– Vi ska ha en tydlig och stor expansion i Sverige, säger han till Telekom idag.

  • Artikel annons 1

Netnordic Communications har haft en spännande tid. Efter att Norvestor gick in som ägare har expansionen börjat rulla. Och nu har man även fått in Joakim Harging som ny vd. Harging har två decenniers erfarenhet av både kommunikations- och it-tjänster och tycker att den nya tjänsten passar som handen i handsken.

– Jag har ju jobbat länge i branschen och mycket med den typ av lösningar vi säljer. Det kommer jag ha nytta av både på marknadssidan och när det kommer till produktutveckingen. Netnordic är Nordens näst största systemintegratör och som jag ser det finns det en lucka för ett oberoende alternativ, säger Joakim Harging till Telekom idag.

Så vad fick dig att hoppa på jobbet?
– Det som gjorde att jag ville hoppa på var att man blev uppköpt av Norvestor samt att man ville växa på andra marknader där Sverige är huvudfokus. Det tyckte jag lät intressant, särskilt när man nu har ekonomiska muskler att göra förvärv.

Vad ser du som den stora utmaningen för er?
– Dels att hitta en tjänstepaketering som passar, men även att generellt sett öka vår närvaro på marknaden. Vi måste få till en mer aktiv säljkår. Det finns väldigt bra kompetens inom bolaget på teknik, både när det gäller nätverk och UC-sidan, så det ska vi marknadsföra ordentligt.

Vad har du för mål och vad hoppas du åstadkomma under året?
– 2018 handlar om att få ett tydligt erbjudande på plats samt att få till en välsmord organisation. På några års sikt kommer vi mångdubbla omsättningen, det kan jag säga direkt.

Och vilka ser du som de stora konkurrenterna?
– Det är ju två huvudområden. Dels de större operatörerna som säljer mer lösningar, men även de små molnleverantörerna. Soluno och Telavox är stora på UC, men det vi har är att vi kan erbjuda hela paketet: nät, säkerhet och UC. Jag vill att vi kilar in oss mellan de största operatörerna och de nischade aktörerna. Så vill man ha en leverantör som är oberoende av operatör – då är vi nummer ett, säger Joakim Harging.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.