nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

”Vi tar mycket draghjälp av våra medarbetare”

Tydliga karriärmöjligheter – och skräckfilmskvällar. I dag är det inte längre tillräckligt att vänta på jobbansökningar för att försäkra sig om att man får tag i rätt personal.
– Att jobba med arbetsgivarvarumärket är superviktigt, säger Anne-Louise Wirén på Hallon

  • Artikel annons 1

Det är ingen nyhet att utvecklare, programmerare och it-specialister är hett eftertraktade på arbetsmarknaden. Fråga vilket teknikföretag som helst och de skulle säga att de gärna rekryterar ”en till”.

Men hur gör man för att få tag i rätt personal, och vad gör företagen för att säkra sina framtida medarbetare? Telekom idag ställer frågan till branschen – först ut är operatören Hallon.

Hallon är en del i Tre som totalt har 1500 medarbetare. Och just detta, att vara en del i den större familjen är en viktig del för en uppstickare som vill vara attraktiv, säger Anne-Louise Wirén. För kompetent folk behövs alltid.

– Vi behöver framförallt personal på it-sidan, men även inom försäljning och service. Och även om det är jätteviktigt att hitta folk med relevant erfarenhet, så är det minst lika viktigt att de har rätt personlighet, säger hon till Telekom idag.

”Visa att man vågar investera i sin personal”

Och trots att det är tufft att hitta rätt folk tycker Anne-Louise inte att det är omöjligt.

– Vi märker av att det är stenhård konkurrens om kompetensen. Men vi upplever att vi brukar kunna lösa våra vakanser utan allt för stora svårigheter. Det handlar jättemycket om att vi har en egen och attraktiv kultur. Vi erbjuder utveckling och man måste visa att man vågar investera i sin personal. Helt enkelt erbjuda och synliggöra karriärmöjligheter.

Anne-Louise berättar att man ofta försöker jobba med att få till möten för att visa upp arbetsplatsen och att de egna medarbetarna är de vassaste verktygen i jakten på bra folk.

– I dag handlar det mycket om rekommendationskultur, vilket gör att man måste jobba via sina medarbetare. Se till att de trivs bra – och då kommer de rekommendera. Så vi tar mycket draghjälp av våra egna medarbetare. Vi kommer till exempel ha en skräckfilmskväll här på kontoret. Då får man ta med sig kompisar och släktingar som utöver film även får se hur det är här – och de som vill kan få träffa en rekryterare.

En annan draghjälp som Hallon har är nytt kontor samt läge. Efter sommaren flyttade man in i sprillans nya lokaler vid Globen.

– När de andra flyttar norr ut har vi valt att flytta söderut. VI har även ett fantastiskt kontor som speglar vilka vi är. Det här är två saker som hjälper oss att vara en attraktiv arbetsplats, säger Anne-Louise.

Att Telekombranschen ligger i teknikens framkant innebär att den är i ständig förändring – och det kräver även att man som företag måste vara lätt på foten för att fortsätta vara attraktiv.

– Telekombranschen är enormt konkurrensutsatt och man måste nog gilla att det ändras hela tiden. Som person måste man våga tänka utanför boxen och ha mod att fatta beslut – utan att ha alla pusselbitar på plats, säger Anne-Louise.

Näringslivet ska vara med och bidra

Tidigare i höstas hade Nationalencyklopedin och Telavox workshops för att få barn intresserade av programmering – och det är ett grepp som man på Hallon tycker är intressant.

– I november har vi familjedag på vårt kontor. Då kommer vi bland annat ha en programmeringsskola för barn. Det är ett jätteintressant område som vi tittar på för att se hur vi som företag kan vara med och bidra.

Och här menar Anne-Louise att företagen kan spela en riktig roll – och bli en allt viktigare del i den tidiga kompetensutvecklingen.

– Det känns inte omöjligt. Grundskolan är en jättemaskin där det tar tid att ändra saker. Där kan kanske näringslivet vara snabbare och komma in och hjälpa till. Det kan vara något som vi får se mer utav framöver. Sedan är det viktigt att hålla ordning på vem som bär ansvaret – men absolut att näringslivet kan vara med och bidra, säger Anne-Louise Wirén.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.