nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Virtuell handel kommer att ta över e-handel

  • Artikel annons 1

Virtuella 3D shoppingcentrum och personinriktad marknadsföring kommer i framtiden att ersätta e-handeln, enligt en rapport om internet år 2020 beställd av Rackspace Managed Hosting.

– År 2020 kommer v-handel i 3D-avbildningar av shoppingcentrum att ha ersatt e-handel. Reklamtavlor med personligt anpassad reklam, som i filmen Minority Report, kommer att visas på handdatorer, persondatorer och internet-tv. Detta kommer att resultera i personliga meddelanden i massupplaga och en vidareutveckling av reklam och marknadsföring, säger Peter Marsh på Institutet för sociala frågor (SIRC) som genomförde undersökningen.

Han tillägger att vanliga butiker trots allt inte kommer att försvinna eftersom shopping är en fritidsaktivitet och v-handeln inte kan ersätta den fysiska upplevelsen.

Men övergången till virtuell shopping kommer också att ställa nya krav på tekniken bakom de elektroniska tjänsterna, som till exempel webbhostingen. Tjänstleverantörernas tillförlitlighet kommer att vara en kritisk faktor om metoden ska lyckas.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.