nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Virtuella visningar blir verklighet

Mäklarhuset lanserar VR-visningar av sina bostäder. Med start i början av nästa år behöver potentiella köpare i utvalda städer inte lämna soffan för att gå på visning.

  • Artikel annons 1

VR-utrustning har blivit mer lättillgänglig och priserna mer överkomliga. Tack vare det lär fler och fler företag implementera tekniken inom en inte allt för avlägsen framtid. Mäklarhuset är tidigt ute och blir den första aktören på bostadsmarknaden som lanserar tekniken på bred front.

– Vi vill ta Virtual Reality från hajp till en ny standard på bostadsmarknaden. Tekniken gör det möjligt att gå på bostadsvisning hemifrån vilket skapar en bättre kundupplevelse och på sikt en mycket mer digital bostadsmarknad. I ett första steg integrerar vi Virtual Reality i vårt erbjudande i storstäderna. På sikt vill vi erbjuda det i hela landet, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Rent tekniskt går det till så att Mäklarhuset fotograferar sina objekt med en 3D-kamera och därefter kan kunderna gå på virtuell visning. Men man behöver inte äga ett par VR-glasögon för att nyttja tjänsten. Med hjälp av interaktiv gyrostyrning kan man även använda sin smarttelefon eller surfplatta.

Bakom tekniken står företaget Diakrit.

– VR kommer att förändra hur vi människor upplever och interagerar med bostäder och har dessutom den unika förmågan att spara tid, en av de mest värdefulla resurserna vi har, säger Marcus Surtén, försäljningschef på Diakrit i Sverige.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Robot ska ge 18-åringar sanningen om värnplikt

Nya värnplikten omfattar nästan alla 18-åringar. Men få ungdomar vet vad det innebär – därför har Rekryteringsmyndigheten anställt en informationsrobot.
– Förutom att bena ut och förklara missförstånd svarar Värnpliktsboten på alla praktiska frågor som rör mönstring och värnplikt, säger Sofie Engström på myndigheten,

  • Annons 4

Ny mobilitetstjänst testas i Göteborg

Digitalisering för att underlätta resandet för göteborgare.
Under en månad kommer Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering genomföra ett mobilitetstest. Syftet är att få ”kunder” att börja kombinera färdsätt.

Telavox fem bästa knep – så vinns en telekomupphandling

Rätt research, ifrågasätta behov samt ”testväxlar”.
Det är några av knepen som Telavox anser är det bästa sättet att visa upp sina telekomlösningar på.
– Min största allergi är de som baserar en upphandling på ett 15 år gammalt Excelark, säger Viktor Sandgren på Telavox.