nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Virtuella visningar blir verklighet

Mäklarhuset lanserar VR-visningar av sina bostäder. Med start i början av nästa år behöver potentiella köpare i utvalda städer inte lämna soffan för att gå på visning.

  • Artikel annons 1

VR-utrustning har blivit mer lättillgänglig och priserna mer överkomliga. Tack vare det lär fler och fler företag implementera tekniken inom en inte allt för avlägsen framtid. Mäklarhuset är tidigt ute och blir den första aktören på bostadsmarknaden som lanserar tekniken på bred front.

– Vi vill ta Virtual Reality från hajp till en ny standard på bostadsmarknaden. Tekniken gör det möjligt att gå på bostadsvisning hemifrån vilket skapar en bättre kundupplevelse och på sikt en mycket mer digital bostadsmarknad. I ett första steg integrerar vi Virtual Reality i vårt erbjudande i storstäderna. På sikt vill vi erbjuda det i hela landet, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Rent tekniskt går det till så att Mäklarhuset fotograferar sina objekt med en 3D-kamera och därefter kan kunderna gå på virtuell visning. Men man behöver inte äga ett par VR-glasögon för att nyttja tjänsten. Med hjälp av interaktiv gyrostyrning kan man även använda sin smarttelefon eller surfplatta.

Bakom tekniken står företaget Diakrit.

– VR kommer att förändra hur vi människor upplever och interagerar med bostäder och har dessutom den unika förmågan att spara tid, en av de mest värdefulla resurserna vi har, säger Marcus Surtén, försäljningschef på Diakrit i Sverige.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Får miljonkontrakt för smart IoT-lösning

Snart kommer offentliga toaletter att vara uppkopplade. Finska IoT-tillverkaren Haltian har fått miljonorder för över 100 000 enheter.
Deras lösning ska spara pengar och påverka vilka shoppingcentrum vi väljer.

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här