nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Vision 80/20 får mer statistik

Mer och lättöverskådligare statistik från telefonisystemet utlovas med en ny modul kallad Vision 80/20 Statistics som tillverkaren mjuklanserar i dagarna.

  • Artikel annons 1

Med den nya modulen säger sig Visionutveckling ha gjort en helt ny statistiklösning från grunden. Användaren ska kunna få lättöverblickbar grafisk information om exempelvis agenter, samtalsköer, tillgänglighet, servicenivåer och effektivitet. Samtidigt ska det gå att bryta ner den grafiska presentationen för att kunna titta på enskilda mätvärden där så önskas.

Statistics är tänkt att kunna fungera både för företag med egen telefonimiljö och som en del av operatörernas tjänsteutbud. Någon extra hårdvara ska inte behövas utan statistikmodulen kan köras tillsammans med en befintlig installationen av Vision 80/20 v2.5. Men tillverkaren betonar att tunga statistikkörningar kan belasta telefonidatabasen hårt vilket gör att vissa typer av körningar bäst görs nattetid.

Betaperioden för Vision 80/20 Statistics är avklarad och produkten släpptes skarpt den sista januari. Men till en början vill tillverkaren ha extra koll och mjukstartar genom att själva ta hand om alla installationer. Senare i år blir den tillgänglig för egen installation, gissningsvis efter en eller annan buggfix.

Siktar på växande TEM-marknad?

I Vision 80/20 Statistics går det också att läsa in och analysera samtalsuppgifter från mobiloperatörer. Även om vi inte får någon entydig bekräftelse från tillverkaren betyder det troligen att Visionutveckling också har en ny lösning för TEM, telecom expence management, på gång. Eftersom intresset för system som håller koll på telefonikostnaderna växer kraftigt skulle det knappast vara förvånande om Visionutveckling vill vara med och dela på kakan.

  • Annons 3

Fler nyheter

Snabb TDC-integration överraskar Tele2:s vd

Tele2:s vd trodde att integrationen med TDC Sverige skulle ta tre år – men redan efter ett år har man hunnit halvvägs. Nu ska Samuel Skott använda lärdomarna i sammanslagningen med Com Hem.
– Det är viktigt att jobba med företagskulturen, säger han.

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här