nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: Bredband2

Daniel Krook: Globala jättar tar sig in på marknaden

Telekom idag låter landets branschprofiler ge sin trendspaning kring det rådande läget. Nu har turen kommit till Daniel Krook, vd för Bredband2.

  • Artikel annons 1

Hur är läget i Telekom-Sverige just nu?

– Om man tittar på telekom i stort så är det aktuella som har hänt en omfattande konsolidering av större aktörer. IP-Only gick ihop med DGC. Tele2 gick först ihop med TDC – och nu Comhem, som tidigare förvärvade Phonera.

– För vår del har det fortsatt varit stort fokus på organisk tillväxt med fiber som kärnan. Företag och privatpersoner förflyttar sig från en gammal infrastruktur till en ny. Vi ser också en trend där många telekombolag försöker förflytta sig i värdekedjan mot it-drift. Då går man från skalfördelar med volymhantering, till konsultarbete – vilket kräver mer mantimmar för att hålla affären uppe.

– Vi kan samtidigt se att globala jättar som Amazon kommer in på marknaden och jobbar med delar av detta som managerade tjänster, vilka är lite mer klassiska telekom-tjänster. Vi har även många partners som hanterar dessa delar av värdekedjan och vi vill inte hamna i en konflikt i våra gemensamma affärer med kunder. Av de här anledningarna är vi avvaktande till att förflytta oss i den riktningen, och som en mindre aktör vill vi istället vara tydliga och fokuserade på mer klassiska telekomtjänster.

– Även tv-mediet är under förändring. Nu har vi mer strömmade tjänster, och det påverkar aktörer som Comhem och Telia. Deras tv-affär utmanas av streamade tjänster som körs direkt på nätet. Sedan har vi GDPR-agendan som alla jobbar mycket med.

Vilka händelser har varit viktigast för utvecklingen det senaste året?

– För oss är den fortsatta fiberutrullningen viktig. IP-Only var de som började öka takten, och det är positivt att de utmanade Skanova i den utrullningen. GDPR är en viktig händelse att ta hänsyn till, för den påverkar bland annat hur vi kan arbeta mot befintliga och potentiella kunder.

Är det något som har överraskat dig under den perioden?

– Dels handlar det om konsolideringar. På bara några få månader hann det hända mycket. Sedan överraskades jag av att IP-Only och Skanova har flaggat för att de måste dra i handbromsen och stoppa nya avtal, för det gick lite för fort. IP-Only satsade stort – Skanova hängde på, och båda galopperade iväg.

– Det är uppenbart att IP-Only har en hel del internt arbete att göra innan vi kan se en fortsatt offensiv. Det som är oroväckande är att de kortsiktigt försöker lösa ekonomin genom kraftiga prishöjningar på nätavgifter, vilket drabbar kunderna och som långsiktigt kan få oönskade effekter som framförallt drabbar dem själva i slutänden. Jag hade förväntat mig ett stabilare bygge med en bättre långsiktighet, med tanke på vem som står bakom som ägare.

Vad kommer att hända 2018?

– Eftersom det sker så många sammanslagningar så kommer mycket fokus vara inåtriktat för att få ihop de olika verksamheterna och kulturerna. Vi förväntar oss att vissa varumärken kommer försvinna från marknaden. Bredbandsbolaget faller bort som namn – och DGC. Frågan är hur det kommer bli för Comhem? Det blir mycket inåtvinklad energi, men det är samtidigt positivt, för då kan vi hålla trycket på marknaden på ett bra sätt. Fiberutrullningen fortsätter att vara stark och vi kommer också behöva jobba aktivt med GDPR.

Vad borde hända 2018?

– Fiber är i dag en spridd struktur med många små nätägare. Där skulle man gärna se en ökad enhetlighet och en ökad effektivitet i de här näten, med gemensamma avtal, rutiner och processer kring hur man hanterar och bygger nät. Jag ser även gärna att PTS försöker se över hela fibermarknaden, kring öppenheten och prisbilden på fibernäten – så att alla aktörer inte kan hitta på lite vad de vill. Det hade jag gärna sett under 2018.

Vilka trender följer du lite extra de kommande åren?

– Såklart är det konsolideringar. Sedan är jag intresserad av att se vad som kommer hända kring 5g – och fiberinfrastrukturen är avgörande för en bra 5g-infrastruktur.

– Jag tror att det kommer bli mer fokus på att få in en ökad säkerhet i näten. Det finns mycket att göra för att de ska bli ännu säkrare, och det behövs för att öppna upp för att mer avancerade tjänster, till exempel inom sjukvården. Jag ser också att wifi har utvecklats. Det har blivit mer tillgängligt, och wifi kan även ta en stor del av den mobila marknaden på sikt. Det kan också vara intressant att följa.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.