nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Wifi i alla tåg

Under sommaren har SJ påbörjat tester så att även äldre lokdrivna tågvagnar kan få wifi.

  • Artikel annons 1

SJ ska sammanlagt utrusta närmare 200 lokdragna personvagnar med wifi. Det handlar huvudsakligen om äldre lokvagnar från 80-talet som till skillnad från nya tåg inte har wifi.

Innan tekniken installeras i samtliga befintliga vagnar har SJ i nuläget fyra personvagnar i drift för wifi-tester. Vagnarna används i trafik över hela landet och övervakas på distans med kontinuerlig loggning av prestandan.

Enligt SJ ska resenärer i testvagnarna kunna delta i försöken genom att koppla upp sig enligt instruktioner som finns i någon av de fyra vagnarna. Testpersonerna kommer därmed få prestandan på uppkopplingen loggad och kan även medverka genom att mejla SJ om synpunkter på upplevelsen.

-Vi lyssnar alltid på våra kunder och eftersom wifi är en av de mest efterfrågade tjänsterna är det naturligt att vi gör de här testerna med ambitionen att vi ska kunna hålla en nivå som resenärerna har rätt att förvänta sig, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

  • Annons 3

Fler nyheter

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

  • Annons 4

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.