nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Wifi-samtal med Telia

Telia lanserar nu en efterfrågad tjänst som går ut på att wifi-nätet täcker upp och tar över där mobilsignalen inte når fram.

  • Artikel annons 1

Om det finns wifi så finns det mobiltäckning. Det är i grova drag betydelsen för Telias nya tjänst för att öka täckningen på ytor och i lokaler och rum där mobilsignalen har svårt att nå fram. Tjänsten är tänkt att fungera per automatik där nätverket switchas vid behov, eller brist på täckning.

Enligt Telia är det en tjänst som länge stått på kundernas önskelista och det enda som krävs är att mobilen är uppdaterad med senaste mjukvaran och at det finns tillgång till wifi.

Tjänsten funkar redan idag till några av de senaste Sony Xperia-modellerna och till Samsung Galaxy S7. Men inom den närmaste framtiden kommer fler mobiltillverkare och fler modeller att läggas till listan.

I nuläget är tjänsten aktiverad för privatkunder och företagskunder kommer att aktiveras succesivt.

  • Annons 3

Fler nyheter

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

  • Annons 4

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.