
Oron över att förlora bra kundrelationer göra att företag drabbas av kreditförluster. Närmare tjugofem procent av svenska företag drabbas återkommande av försenade betalningar och trettio procent avstår hellre från inkassoåtgärder även om försenade betalningar kan leda till kreditförlust. I tre av fyra fall grundar det sig på rädsla för att skada eller förlora kundrelationen.
Det visar en undersökning som Sifo genomfört i Sverige, Danmark och Norge på uppdrag av fintech-bolaget Opuscapita.
– Att bibehålla en bra kundrelation är givetvis otroligt viktigt. Men vi måste våga fråga oss om det är rimligt att binda upp kapital eller acceptera en kreditrisk, på grund av rädsla att skada kundrelationen, säger Olof Andersson, produktchef på OpusCapita Sverige.
Orsakar stress
Sena betalningar orsakar inte bara kreditförlust utan är även en källa till stress och interna konflikter inom företagen. Undersökningen visar att det är dubbelt så vanligt att medarbetare känner oro och stress hos företag som inte är konsekventa med att kräva in obetalda fakturor.
Undersökningen genomfördes av Sifo mellan juni och augusti i år. Närmare femhundra it-chefer och beslutsfattare inom företag har medverkat.