3 köper Ericssons mobila e-postlösning som tjänst

3 ska använda Ericsson Mobile Organizer, EMO, för att lansera pim-tjänster till företagskunder i Sverige och Danmark. Ericsson står för driften av lösningen och pilottester med vänligt sinnade kunder startar omgående.

EMO lanserades tidigt 2005 och har blivit en tydlig framgång för Ericsson. Efter ett år hade 35 operatörer och ett antal stora företagskunder köpt lösningen, som har utvecklats av affärsområdet Enterprise.

Men 3 Scandinavia är den första svenska operatören som skriver avtal för EMO. Värdet på kontraktet är däremot inte offentliggjort.

– Push-e-post är en viktig del i vårt 3Business-erbjudande. EMO kommer att ge ännu mer flexibilitet, mobilitet och kontroll för företagsanvändare, säger Shlomo Liran, vd för 3 Scandinavia i en kommentar till affären.

Enkelt för 3

EMO ger användarna tillgång till e-post, kalendrar och kontaktlistor via mobilen. Allt levereras med automatik över 3g-nätet.

Tanken är att den här affären även ska göra det enkelt för operatören 3. Därför ska EMO levereras som en värdtjänst, vilket ingår i Ericssons koncept för så kallade managed services. Hur snabbt 3 tänker lansera tjänsterna kommersiellt är däremot inte klart. Först ska pilottester genomföras och de startar omgående.

– EMO är ett bra exempel på Ericssons förmåga att kombinera mobilitet med företagens miljöer. Vi är stolta över att vara en del i 3 Scandinavias innovativa erbjudande till svenska och danska företagskunder, säger Johan Wiberg, chef för Ericsson i Norden och Baltikum.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.