– Företagens beslutprocess om investeringar i 3g-tekniken är mer avancerande än konsumenternas. Utan nyttotjänster måste alla operatörer förstå företagens investeringsresonemang kring mobiltelefoni för att lyckas sälja in tekniken. Telia, Vodafone och Tele2/Comviq har en enklare uppgift att slussa över sina kunder till 3g-nätet än Tre. Eftersom Tre är utan ett eget 2g nät måste de bearbeta marknaden effektivare än resterande operatörer säger Theodor Mavrodis på MarknadsAnalytikerna.com.
Priset viktigast
Den viktigaste faktorn för att företag idag ska investera i 3g är dock priset. För standardiserade tjänster är priset alltid av avgörande betydelse och eftersom 3g idag inte erbjuder ett större värde än 2g får priset en extra tyngd i beslutsprocessen. Operatörer som vill komma ifrån priskonkurrensen är det därför av yttersta vikt att skapa ett genuint mervärde med 3g tekniken genom att erbjuda tjänster som företagen verkligen vill ha, enligt analytikerna.
Theodor Mavrodis tror att 3g-tjänsterna kommer att spela en allt större roll i operatörernas konkurrensfördelar gentemot varandra. Att erbjuda unika tjänster kommer vara ett sätt att vinna kunder från konkurrenterna men tjänsteutbudet måste dock vara väl genomtänkt och anpassat till varje företagsmålgrupp. Segmentering blir därför en av nyckelfaktorerna för framgång. Kan man därtill få ensamrätt till vissa typer av tjänster står man väl utrustad för att bli den segrade parten ur den kommande 3g-striden.