Penny: Vi tänker inte köra copy/paste från nått annat

Nyheter En ny fullserviceaktör för prisjägare. Penny är Tele2-gruppens nya lågprismärke som utlovar full kontroll åt kunden.
   – Vi ser att Penny är unikt i det här segmentet, säger Bodil Prising som ansvarar för satsningen.

Penny: Vi tänker inte köra copy/paste från nått annat

Sedan Tele2 och Com Hem slogs samman har det hänt mycket på kort tid. Dels med en korsbefruktning av lösningar, men nu även i form av att gruppen lanserar ett nytt varumärke. Det nya, Penny, är tänkt som ett alternativ för de som har en lite tightare budget.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

– Vi ser att mycket spännande händer på marknaden och 40-50 procent av de som byter operatör gör det för att få till ett billigare alternativ. Från Tele2 som grupp ser vi att det finns ett hål att fylla, säger Bodil Prising som är chef för satsningen.

Hon berättar att tankarna om att lansera ett lågprismärke har funnits ett tag, men att Tele2 funderat på hur de ska göra lanseringen. Och att det nu kommit till rätt tidpunkt för att få ut Penny.

– Vi ville göra det ordentligt från grunden och kunna erbjuda ett samlat alternativ. Vi bygger Penny på en helt ny plattform och har kunnat bygga upp ett väldigt bra kunderbjudande. Det är ett tydligt varumärke, en tydlig målgrupp och en tydlighet i vad vi ska leverera för tjänster.

App-centrisk med eget ekosystem

Och just det där med tjänster är intressant. Penny beskrivs som en uppkopplings- och underhållningsaktör, inte som en lågprisoperatör.

– Det kommer av att vi ska samla alla de tjänster som vi kan erbjuda –  mobil, bredband och underhållningstjänster – i en och samma app. Vi är app-centriska och alla kundrelationer hanteras på ett och samma ställe. Vi har flyttat alla kundens tjänster till en ”self service”-miljö i en app där man kan hjälpa sig själv, vardag som helg, morgon eller kväll. Behövs mer surf? Lägg till mer. Räcker en lägre hastighet på bredbandet? Sänk den. Att ha Penny innebär maximal frihet. På sikt ska vi bygga ett helt ekosystem av tjänster och framöver ser vi att vi ska erbjuda en streamingtjänst bland andra, säger hon.

På frågan om vilken typ av streaming- eller underhållningstjänster som kan komma ber Bodil att få återkomma. Än är inte allt klart att kommuniceras.

– Vi får återkomma med detaljer om det här senare, men vi utvecklar det inom ramen för Penny-konceptet. Vi tänker oss inte en copy/paste från nått annat – utan vi vill hitta nya sätt och mål att nå ut.

Men om Penny är lågpris-, vad innebär det för Comviq som tidigare var Tele2:s billigaste alternativ?

– Penny kompletterar våra andra varumärken, där Tele2 och Com Hem är tydliga premiummärken – och Comviq har en position i mellansegmentet. Vi kommer inte heller jobba med hårdvara eller mobiltelefoner, utan satsar på att paketera det på ett annat sätt, säger hon.

Ett alternativ för prisjägare

Så vilka kunder är det då Penny riktar sig till?

– Med Penny så vänder vi oss framförallt till de lite mer priskänsliga kunderna. Men även de som ligger lite längre fram och vill testa lite nya tjänster. Mycket i vårt erbjudande handlar om att kunder ska få vara flexibla och kunna förändra sitt abonnemang. Nu är vi i ett läge där vi har öppnat upp ett early access-program. Vi putsar på processer och flöden och räknar med att snart kunna ömsa skinn och växla upp. Vi har inspirerats av spelvärlden och kör hårt från början – tar in feedback från kunderna och förändrar oss utifrån det.

Målet för 2020 är att komma ut rejält på marknaden och skapa en position, men mer precis än så vill inte Penny-chefen i inte vara i dagsläget.

– Vår plan är att få ut tjänsterna och att det ska fungera bra samt bygga vidare och få igång ekosystemet. Det är en process som vi inte har några tidslinjer för… men det kommer bli jättespännande att jobba med det här, säger Bodil Prising.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter