Så får man hemmaarbetet att flyta perfekt

Kontoret Bra teknik, men även genomtänkt struktur. Att få hemmajobbet att fungera effektivt kräver mer än att man överger sin kontorsplats.
– Man måste jobba annorlunda, och för mig har det varit en förutsättning för att få vardagen att gå ihop, säger Robert Carlsson på Microsoft.

Så får man hemmaarbetet att flyta perfekt

Det är inte länge sedan som kontorstider var heligt för arbetsgivare. Man stämplade in på morgonen och förväntades sitta vid sin plats till klockan fem. Men i dag ser det dessbättre inte ut så längre i Sverige. Moderna verktyg, tjänster och teknik har lösgjort den svenska tjänstemannen från skrivbordet. Inte minst succén med Microsoft Teams.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Möjligheten att jobba på distans ger stor frihet, men med den kommer självklart ett ansvar.

– I dag vill man kunna arbeta från den plats där man känner sig kreativ. Och nu är verktyg och inställning annorlunda än hur det var för tio år sedan. Att vilja ha folk på plats minskar, säger Robert Carlsson.

Influenser från högskolan

Robert säger att det är tydligt att de som kommer från högskolevärlden i dag inte är lika intresserade av att nöta kontorstider. Därtill är de mer samarbetsorienterade. Kontoret blir därför bara en av flera ställen att arbeta ifrån, och i takt med globaliseringen så kanske inte ens nio till fem är särskilt effektiv arbetstid.

– Man måste jobba annorlunda. Ta mitt team som exempel. Jag har en amerikansk chef, kollegor i England och andra jobbkontakter som finns i flera olika tidzoner. Då är det svårt att hålla kontorstider.

Och här kommer då möjligheten att jobba på distans. Men hur ska man få till en bra arbetsmiljö om man kör hemifrån. Vad är det första man ska tänka på?

– Det här är personligt, men för mig har det varit viktigt att skapa ett utrymme som är ett kontor. Att man har en plats där man mentalt sett är på kontoret. Jag har försökt med att sitta i soffan och liknande, men jag känner mig mer på ”plats” när jag har en dedikerad ”kontorsplats hemma”, säger Robert.

– När det kommer till ”kontorsmateriel” tycker jag att en bra stol, bra ljus – men även utsikt är viktigt. En stimulerande arbetsplats helt enkelt, det gäller även om man jobbar hemma.

”Investera i rätt saker”

En dedikerad kontorsplats är en bra start, därefter tycker Robert att man ska tänka på sin teknik.

– Nästa nivå är att vi inte får glömma bort prylarna. I vårt fall handlar det om att skype/team-certifierade produkter. Det är inte super att gå och prata ner i datorn. Det kanske fungerar för den som gör det, men det är inte en optimal upplevelse på andra sidan. Så se till att ha ett bra headset och kanske en högtalarpuck som gör att man kan röra på sig. Använd utrustning som är anpassad – och lägg lite tid och pengar på att investera i rätt saker.

Bra teknik ger bättre kvalitet – och Robert tycker att den som sätter upp ett hemmakontor även ska tänka video.

– Jag skulle även vilja slå ett slag för kamera. Vi börjar bli mer vana vid video, inte minst den yngre generationen, men ni har vi även bra teknik och den bandbredd som ger möjligheter. Är det så att man har en stationär plats på sitt hemmakontor, då tycker jag att man ska satsa på en webkamera. Är budgeten större kan man hoppa upp ett snäpp och ta en produkt som Logitech Meetup eller Poly Studio. Jag har båda, så jag kanske inte går att jämföra med vem som helst… men jag kan säga att mina möten på hemmaplan är fantastiska.

Robert Carlssons hemmakontor. Med videkonferensutrustning och bra telefonsystem.

Video ger högre möteskvalitet

Men varför ha video? Jo, här menar Robert att tekniken gör att man får bättre kvalitet i sina möten.

– En sak är att folk inte vågar, men då tänker de inte på att de förstör mötet för sig själva. Slår man inte på video så skapar man utrymme för sig själv att göra andra saker – och då har du tillåtit dig själv att inte vara närvarande i det digitala mötet. Personligen går jag alltid före och har video påslaget.

För hemmaarbetare kanske det handlar om prestige. Att man inte vågar visa upp sitt hemmakontor eller att man inte sitter i rätt kläder. Men även här finns det teknik som kan hjälpa, exempelvis genom att sudda ut bakgrunden.

– Vi går fortfarande in i möten där vi inte har klart formulerade syften, mål och tankar. Det ger improduktiva möten. Vi måste ställa bättre krav på oss själva, varför ska man delta och vad ska man bidra med. Det här är inte på något sätt nytt, men det digitala mötet ställer högre krav. I det fysiska mötet kan jag se om någon zoomar ut och börjar fippla med telefonen. Det kan jag inte se digitalt – därför är det viktigt att alla som är med bidrar till mötet.

Självdisciplin viktig för hemarbetare

Ett bra hemmakontor ger goda förutsättningar för att vara effektiv, men sedan ligger ansvaret på personen och då gäller det att vara disciplinerad.
– Om man inte strukturerar upp sin arbetsdag kommer den att försvinna iväg i något allmänt blur. Det kräver en viss sorts självdisciplin att jobba hemma. Det gäller också att inse att hemmajobb är en stor förmån som inte alla har tillgång till.  Man måste vara strukturerad. Tillåta sig själv att ta korta pauser, det måste man ju göra för att kroppen ska må bra och hjärnan hänga med. Sen ska jag säga att hemma har jag inte lika många distraktioner som på jobbet. Ingen som knackar på axeln och vill prata. Jag får mer gjort hemma efterson jag börjar tidigare och kan sitta längre. Set tar jag sällan lång lunch eftersom jag är ensam. Hemarbete ser jag som ett sätt att få ihop vardagen på.

Microsoft, som nyligen flyttade till helt nya lokaler i centrala Stockholm, är en arbetsgivare som uppmuntrar sina medarbetare att jobba på distans – och vars nya kontor speglar detta.

– Jag upplever att vi strävar efter att visa att arbete är något vi gör – inte en plats. Så här var det redan i Akalla och det är en slags rubrik för hur vi som organisation jobbar. Vi vill inspirera och visa att vad vi kallar ”det nya arbetslivet” är en del i vår dna. Vi har ju mindre yta på Regeringsgatan än vad vi hade i Akalla.Tre fjärdedelar är yta där kunder och partners också kan vara på och bara en fjärdedel är den vi har själva. Mötespunkt och närhet var ju en av drivkrafterna till flytten, säger Robert.

I och med flyttet menar Robert att vissa arbetssysslor då fått en ny plats – hemmet.

– Fokusytan är hemma. Vi uppmanar i dag medarbetare att känna sig för. Vad ska de göra i dag, vilken är arbetsuppgiften – och anpassa det till din plats. Rent personligt älskar jag upplevelsen att komma in till kontoret och känna pulsen, kreativiteten och människorna. Jag känner verkligen att man är i en miljö där det skapas saker. Det här tycker jag också har ökat väsentligt sedan vi flyttade.

Tipsa oss

Har du ett bra verktyg eller tjänst som kan underlätta för hemarbete nu i coronatider?

Tipsa oss på info@telekomidag.se

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter