5g-uppkopplat fordon har blivit ännu smartare

5g Konceptfordonet 5g Ride visar hur framtidens kollektivtrafik kan se ut. Bakom tekniken står Ericsson, Intel, Telia och T-engineering.

5g-uppkopplat fordon har blivit ännu smartare

För ett drygt år sedan visades en 5g-uppkopplad, självkörande bil upp för allmänheten på Djurgården. Och företagen som deltar i projektet 5g Ride har verkligen inte legat på latsidan. Förra veckan var Telekom idag på plats utanför Ericssons huvudkontor i Kista för att få en uppdatering om nya funktioner och för att själva få fjärrstyra bilen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Den självkörande bilen tillhandahålls av T-engineering, med bas i Trollhättan, och är en rullande testbänk för all slags ny teknik. Fordonet är fullproppat med bland annat kameror, lidar-teknik, 5g-antenner och Intel-datorer med ai-kretsar.

Flera företag medverkar

Förutom T-engineering deltar bland andra Ericsson, Keolis, Telia och Intel i samarbetet som projektleds av Urban ICT Arena.

Tanken är att fordonet ska ha en hög grad av självkörningsförmåga, men när det stöter på problem ska det kunna fjärrstyras av en människa som sitter i ett kontrolltorn. Fordonet kan också föreslå en lösning, till exempel att köra över en heldragen linje, som människan i kontrolltornet då får godkänna innan bilen utför detta.

När kontrolltornet har navigerat förbi hindret sker en överlämning till bilens autonoma system så att färden kan fortsätta. Detta kan ske i farten, så att bilen inte behöver stanna upp.

5g ride
Marcus Gårdman på Ericsson visar upp kontrolltornet och den utrustning som används för att fjärrstyra bilen.

Tanken är att en busschaufför som sitter i kontrolltornet ska kunna ha ansvar för flertalet bussar och stötta dem vid behov, till exempel om fordonet upptäcker ett hinder som blockerar den planerade rutten.

Telekom idag fick själva prova på att fjärrstyra bilen via en 5g-uppkoppling i Ericssons eget testnät i Kista. Med en fördröjning på mellan 10 och 20 millisekunder var upplevelsen i princip som att sitta bakom ratten i en bil, även om maximal hastighet för tillfället är begränsad till åtta kilometer i timmen.

Kan styra alla slags fordon

Ericssons teknik för fjärrstyrning är fordonsagnostisk, vilket innebär att man ska kunna fjärrstyra såväl markgående fordon som flygande drönare av olika slag.

Intel, som bidrar med datorn som sitter i fordonet, berättade om nya funktioner som ska öka säkerheten för passagerare och få dem att känna sig tryggare. En kamera i fordonets tak gör att systemet kan räkna antalet passagerare, uppmärksamma dem på föremål som är på väg att glömmas kvar i bilen och dessutom automatiskt kontakta larmcentralen vid sjukdomsfall ombord.

Kommer att krympa hårdvaran

Intels datorer tar fortfarande upp rejält med utrymme i fordonet, men bara under det senaste året har man krympt hårdvaran till en tredjedel av den ursprungliga storleken. Och man räknar med att den kommer bli ännu mindre framöver.

Nästa år räknar man med att kunna framföra fordonet utan säkerhetsförare, på inhägnat område, men 2023 är det troligtvis dags för den första färden på allmän väg i Kista och utan en säkerhetsförare på plats i fordonet.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.