Så många som 80 procent av företagen har börjat eller tänker börja använda sig av konversationsbaserad kommunikation i kontakten med kunderna. Det framgår av en undersökning som meddelandejätten Sinch låtit analysföretaget IDC genomföra.
80 procent av företagen vill konversera med kunden
kundmötet Rekordstort intresse för konversationsbaserad kommunikation enligt Sinch.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Att kommunikationen är konversationsbaserad innebär att kunden kan föra en dialog med företaget, där kontexten hela tiden finns tillgänglig även om man växlar mellan olika digitala kanaler. De flesta kunder använder sig av tre olika kanaler enligt undersökningen.
Direkt påverkan på organisationens slutresultat
– I takt med att företag återhämtar sig efter covid-19 kommer det att vara en prioritet att titta på en ny design för it-infrastrukturen för att kunna leverera digitala plattformar. Kundupplevelsen är det som framförallt driver på investeringarna eftersom det har en direkt påverkan på organisationens slutresultat, säger Courtney Munroe på IDC som genomfört undersökningen.
Studien omfattar 355 företag över hela världen och det är beslutsfattare inom kundupplevelser som har svarat på frågorna. De vanligaste användningsområdena för konversationsbaserad kommunikation är kundvård, suppport och kundnöjdhetsundersökningar men det är också vanligt förekommande vid finansiella transaktioner och andra operativa aktiviteter.