Till kunderna planerar företagen att gå både var för sig och tillsammans med ett gemensamt erbjudande.
– Det blir ett jämlikt förhållande där var och en levererar det vi är bäst på.
I praktiken handlar det om att kombinera Advanias kunnande när det gäller Microsofts kommunikationsplattform med Telavox tjänster och kompetens på telefoniområdet.
Certifierad trunk
Telavox har en Lync-certifierad sip-trunk som också löser svårigheterna med att integrera mobila anknytningar i lösningen.
– Men framför allt kan vi erbjuda kunskap som ger rätt lösning för respektive kund. Det kan handla om allt från den lägsta nivån av integration mellan telefonin och Lync, att visa att man är upptagen när man sitter i telefon, till att Lync fungerar som hela gränssnittet för telefonin, säger Henrik Thorvinger, utvecklingschef på Telavox.
Han konstaterar att kundernas behov och vad de vill få ut av en satsning på Lync varierar.
– I Norden är företag generellt väldigt telfoniintensiva och när det behövs har vi möjlighet att exponera funktioner i vår centrexplattform som inte finns i Lync, säger han.