AI-bolaget Voxo släpper ny språkmotor – utlovas vara mer träffsäker än Google

kontaktcenter Ny version av företagets ai-baserade språkmotor ska vara 60 procent mer tillförlitlig för svenska än Googles motsvarighet.

AI-bolaget Voxo släpper ny språkmotor – utlovas vara mer träffsäker än Google
Johan Wadenholt och Amanda Eliasson på Voxo. Foto: Tommy Fondelius

Voxo är ett svenskt företag som tagit fram en plattform för ai-baserad analys och klassificiering av kundkonversationer, oavsett om de sker via telefoni, e-post eller chatt. Systemet analyserar kunddialoger med hjälp av ai-algoritmer och maskininlärning men även utifrån de ord och fraser som kunden själv väljer att lägga in i systemet, exempelvis namn på viktiga produkter.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Nu släpper man en ny språkmotor för svenska som uppges leverera dubbelt så bra tolkningsresultat som Googles motsvarighet. Språkmotorn är den del av Voxos plattform som tolkar tal och omvandlar det till text som sedan kan analyseras. Den nya språkmotorn ska enligt Voxo även kunna användas som grund för att tolka andra nordiska språk.

– Vi har sedan starten arbetat väldigt nära de flesta marknadsledande bolagen, de största leverantörerna av speech-to-text för de stora internationella språken samt svenska. Samtidigt har vi arbetat med att utveckla vår egen språkmotor. Bland annat genom samarbeten med akademin och genom EU där vi fått access till superdatorkluster. Resultatet på vår nya språkmotor har överträffat våra egna förväntningar, säger Johan Wadenholt, vd och medgrundare på Voxo.

Voxo berättar att den nya språkmotorn kommer att kunna användas för att bygga helt nya podukter och för att leverera tal-till-text-omvandling som en tjänst till andra företag.

– Genom att vår nya språkmotor förstår hur man pratar gör det en enorm skillnad för professionella samtal, framförallt inom kundservice, försäljning och andra möten, säger Amanda Eliasson, ansvarig för ny teknologi och maskininlärning på Voxo.

Hur kan ni tävla med en jätte som Google, som hämtar in enorma datamängder från sina smarta assistenter och Youtube?

– En av fördelarna är att vi kan anpassa vår motor för att förstå en nischad typ av konversation, medan jättarnas motorer tränas på ett mycket större och mer generellt dataset. Traditionellt sett har speech-to-text tränats med logik från skriven text som Wikipedia eller en textad sportsändning. Den approachen har ställt till det för just professionella samtal. Mer ofta än sällan har det sett ut som att en fotbollsdomare tagit anteckningar på det senaste styrelsemötet. Genom det djup och kontroll vi har ända ned på ljudvågorna skapas också klart fler möjligheter. Exempelvis som att kunna låta algoritmer rensa bort störningsljud och tolka ord fonetiskt snarare än att chansa på ett ord och mer därtill, säger Johan Wadenholt.

När blir det här tillgängligt för era kunder?

– Vi började rulla ut motorn i början av april och siktar på att ha alla våra kunder på den nya motorn inom kort. Kvaliteten är mycket högre vilket medför en hel del arbete med att uppdatera våra andra algoritmer som tränades på den tidigare datan. För våra algoritmer är det ungefär som att få glasögon och se skarpt när man väl vant sig att tyda det som var suddigt först.

Vilka nya produkter kan ni tänkas utveckla som är baserade på den nya språkmotorn?

– Den nya språkmotorn ger oss möjlighet att leverera speech-to-text som tjänst för kunder som har högre krav än vad som funnits på marknaden fram tills idag. Men även helt nya produkter som den mobila app vi utvecklat under en längre tid. Den är riktad mot fysiska möten och kommer kunna anpassa sig efter den miljö inspelningarna sker i på ett helt annat sätt när vi har kontroll ända från ljudvågorna till smarta insikter, förklarar Johan Wadenholt.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.