AI-center ska hjälpa företag att tänka etiskt

AI Nyligen lanserades AI Sustainability Center i Stockholm, som ska föra samman olika aktörer och försöka förutse och lösa problem hos artificiell intelligens. Telia och Microsoft anser att samarbete är vägen framåt för att tackla utmaningarna.

AI-center ska hjälpa företag att tänka etiskt
Niklas Norberg Wirtén

AI Sustainability Center är en multidisciplinär hub som samlar företag, universitet och civilsamhälle. Tanken är att utbyta idéer och utforma strategier för att kunna utveckla och använda artificiell intelligens på ett hållbart sätt. Under måndagen hölls ett lanseringsevent i Stockholm där några samarbetspartners kunde komma till tals, men grundarna Anna Felländer och Elaine Weidman Grunewald förklarade också tanken med centret.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

– Det är lätt att se allt fantastiskt AI kommer att göra när det kommer till hållbarhet, humanitär respons, kanske till och med bota cancer, men det går inte att bara att se fördelarna, vi behöver också vara medvetna om riskerna, säger Elaine Weidman Grunewald.

– Just nu är vi vid ett vägskäl. Vi behöver tillsammans välja ett rättvist och ansvarsfullt tillvägagångssätt när det gäller artificiell intelligens, säger Anna Felländer.

Ska identifiera negativa effekter av AI

Tillsammans med sina samarbetspartners ska centret utveckla ramverk som kan identifiera negativa etiska och samhälleliga effekter av artificiell intelligens. De ska med vad de kallar en “nordic approach” hjälpa företag, start-ups och beslutsfattare vid frågor som rör transparens, ansvarsutkrävande, jämlikhet och mångfald i relation till artificiell intelligens.

– Huben är egentligen utformad för att hjälpa företag navigera några av de krångligare områdena runt de här frågorna, säger Elaine Weidman Grunewald.

Telia ser att utvecklingen riskerar gå i fel riktning

Telia vill undvika att utvecklingen går i fel riktning
Stephanie Huf, Head of Marketing för Division X på Telia Company, förklarar att de är delaktiga i centret av flera anledningar, men att den kanske viktigaste är att de ser att utvecklingen inom artificiell intelligens riskerar att gå i fel riktning.

Vilka konkreta problem kan då finnas med artificiell intelligens? Telia sysslar bland annat med data över hur grupper rör sig, där AI används för att förstå hur människor använder exempelvis kollektivtrafik. Här behöver etiska frågor kring privatliv redas ut.

– Att ha tillgång till forskare och andra företag och deras erfarenheter verkar vara den bästa vägen för att ligga steget före problem som dyker upp, säger Stephanie Huf till Telekom idag efter lanseringen.

Bra för egna produktutvecklingen

När det kommer till produktutveckling och innovation, som Division X sysslar med, är det extra viktigt att etiska principer byggs in från början.

– Att vara delaktiga i ett sånt här initiativ är såklart rätt sak att göra för Telia, men det är också ett bra sätt för oss att hantera vår egen produktutveckling, säger Stephanie Huf.

Hon påpekar att många andra företag kommer att möta samma svårigheter som Telia, och att en god väg framåt är att byta erfarenheter med varandra.

– Det här är ett tillfälle för oss att utforma projekt och samarbeten med andra medlemmar i centret, och för oss att lyfta upp problem vi stöter på när vi utvecklar våra produkter och tar dem till marknaden, säger Stephanie Huf.

Microsoft hoppas få hjälp av start-ups

– Det är viktigt med etik och ansvarsutkrävande när det kommer till artificiell intelligens, säger Vahé Torossian, Corporate Vice President Microsoft Corporation och chef för Microsoft Western Europe, till Telekom idag.

Han påpekar att artificiell intelligens genomsyrar allt – från bransch till samhälle. Företag behöver agera ansvarsfullt för att kunna vara livskraftiga under lång tid.

– Därför är det här en viktig plattform för oss. För att kunna samarbeta med andra med gemensamma intressen och utmaningar i samhället, och hur dessa går att hantera över en mängd branscher, säger Torossian.

Partisk data ett problem för AI

Han lyfter upp felaktig eller partisk data som ett problem för artificiell intelligens. Om datan i sig är felaktig kommer även de beräkningar som görs med artificiell intelligens att bli felaktiga. Därför är det viktigt att ständigt kontrollera och uppdatera den data som används. Mångfald bland utvecklare behövs också, menar han. Det kan behöva rekryteras människor som är väldigt olika från en själv för att kunna spegla samhället på ett korrekt sätt.

– Genom att ha det här centret och tänka kring de här problemen tillsammans kanske vi också upptäcker att försäkringsbranschen skiljer sig från sjukvården, sjukvården kanske är annorlunda än finanssektorn, och tillverkning behöver kanske någonting annat. Här skulle det start-up community som finns kunna hjälpa oss, säger Vahé Torossian.

Centret kan lyfta Sverige

Stephanie Huf framhäver Sverige som ett land med stark ställning när det kommer till landskapet för start-ups, och ser att ett initiativ som centret skulle kunna lyfta hela sektorn i Sverige. För Telias del är det också lämpligt att centret lanseras just i Sverige där de har högkvarter och marknad.

– Men vi tycker att det är viktigt att initiativet sprider sig i hela norden och får inflytande bortom Sverige, säger Stephanie Huf.

Även Vahé Torossian lyfter upp klimatet för start-ups som en bra anledning till att centret finns just här och tror att det kan lyfta Sveriges ställning ytterligare.

– Sverige har alltid legat högt i allt som har med energi relaterat till klimatförändringar att göra. Att förena AI med dessa problem i samhället tror jag kan göra att Sverige hamnar i framkant när det kommer till att lösa stora globala problem, säger Vahé Torossian.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter