I början av året drog Klarna uppmärksamheten till sig när man berättade om en ai-assistent som kunde utföra samma arbete som 700 anställda inom kundservice. Nu bygger man vidare på samarbetet med OpenAI genom att lansera en ai-assistent som ska hjälpa kunden att hitta rätt produkt.
Klarnas nya chattbot hjälper kunden att hitta rätt
ai Svenska betaljätten fortsätter samarbetet med OpenAI och lanserar en ai-assistent som har koll på sex miljoner produkter.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Chattboten har enligt Klarna koll på sex miljoner olika produkter och kan därmed hjälpa kunderna att snabbt hitta fram till de mest intressanta alternativen. Ai-assistenten kan komma med personliga rekommendationer, avancerad rådgivning och jämföra olika produkter med varandra.
– Klarna är i framkant när det gäller att utnyttja ai för att skapa verkliga fördelar för våra kunder. Vi ser fram emot att fortsätta samarbeta och visa vad ai kan åstadkomma på bred skala, säger Brad Lightcap, coo på OpenAI i ett uttalande.
Klarnas nya lösning har också tillgång till kundrecensioner och prishistorik, vilket gör att den kan svara på komplexa frågor från kunder som letar efter en produkt med vissa specifika egenskaper. När kunden har hittat rätt produkt och är redo att köpa den så kan man göra det direkt i Klarnas app.