Ai-filter kan sätta stopp för arga kundsamtal

kontaktcenter Softbank testar mjukvara som ska göra livet lättare för medarbetarna i kontaktcentret och minska personalomsättningen.

Ai-filter kan sätta stopp för arga kundsamtal

Upprörda och ilskna kunder kan innebära stora påfrestningar på de medarbetare i kontaktcentret som hanterar telefonikanalen. Men det finns sätt att råda bot på detta problem med hjälp av ny teknik.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Den japanska teknikjätten Softbank testar nu ai-mjukvara som kan filtrera röstsamtal så att kunderna inte längre låter lika arga, vilket nyhetstjänsten Bloomberg rapporterar om.

Tack vare ai-filtret hoppas man kunna minska stressnivån bland de anställda och också minska effekterna av den problematik med hög personalomsättning som många kontaktcenter lider av.

Om testerna faller väl ut kommer Softbank undersöka möjligheterna att erbjuda tekniken som en kommersiell tjänst inom de närmaste två eller tre åren enligt Bloomberg. Telekomjätten ser ai-tekniken som en möjlighet att skapa en ”lyckligare framtid för alla” och har långt gångna planer på att använda sig av tekniken i flera delar av sin organisation.

Trots att ai-tekniken används för att skapa allt fler selfservice-tjänster och avancerad chattbotar är telefonikanalen fortfarande den största kanalen i många kontaktcenter, något som innebär att behovet av ett ai-filter för röstsamtal troligtvis är stort.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.