Upprörda och ilskna kunder kan innebära stora påfrestningar på de medarbetare i kontaktcentret som hanterar telefonikanalen. Men det finns sätt att råda bot på detta problem med hjälp av ny teknik.
Ai-filter kan sätta stopp för arga kundsamtal
kontaktcenter Softbank testar mjukvara som ska göra livet lättare för medarbetarna i kontaktcentret och minska personalomsättningen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Den japanska teknikjätten Softbank testar nu ai-mjukvara som kan filtrera röstsamtal så att kunderna inte längre låter lika arga, vilket nyhetstjänsten Bloomberg rapporterar om.
Tack vare ai-filtret hoppas man kunna minska stressnivån bland de anställda och också minska effekterna av den problematik med hög personalomsättning som många kontaktcenter lider av.
Om testerna faller väl ut kommer Softbank undersöka möjligheterna att erbjuda tekniken som en kommersiell tjänst inom de närmaste två eller tre åren enligt Bloomberg. Telekomjätten ser ai-tekniken som en möjlighet att skapa en ”lyckligare framtid för alla” och har långt gångna planer på att använda sig av tekniken i flera delar av sin organisation.
Trots att ai-tekniken används för att skapa allt fler selfservice-tjänster och avancerad chattbotar är telefonikanalen fortfarande den största kanalen i många kontaktcenter, något som innebär att behovet av ett ai-filter för röstsamtal troligtvis är stort.