nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Krönika

Ai kommer ta kommunikationen till nästa nivå

Artificiell Intelligens, självlärande datorer, har redan gett oss ett nytt tänkande för gamla problem. Telekom idags krönikör Mattias Kressmark tror att det kan ge oss UC på riktigt.

  • Artikel annons 1

En ai kallad Alphazero, blev förra året den bästa schackspelande entitet som världen hittills sett. Det kanske inte är så förvånande att datorer numera är överlägsna människor i spel som är matematiskt väldefinierade. Denna ai är egentligen en generell belöningsbaserad självinlärningsalgoritm. Det betyder att efter att en människa lärt den reglerna i schack så tränade den mot iterationer av sig själv utan mänsklig inblandning.

Då den enbart spelat mot sig själv har den alltid haft en jämnstark sparringpartner, och har på så sätt undvikit att färgas av en mänsklig spelstil, idéer eller begränsningar. Den har utvecklat en helt egen spelstil där den löser ”problemet” schack på ett sätt ingen tidigare gjort. Den förståelse av schack som människor byggt upp under hundratals år kunde Alphazero lära sig själv på ett par timmar, och den kom längre än så. Teorier och idéer kring spelet som ansetts korrekta och vedertagna sedan länge visade sig vara felaktiga. Denna ai har lärt oss nya sätt att tänka och se på problemen inom schack.

Vi har på senare år sett datorer utrustade med ai bli bättre än människor på schack, Go och Jeopardy. Inom vilket område kommer nästa genombrott? Proteinveckning, bildigenkänning eller översättning kanske. Just översättning och tal är förstås intressant för oss som arbetar med kommunikation. Många miljarder ord och fraser datoröversätts dagligen på nätet och med röststyrda assistenter som Cortana, Siri och Alexa blir översättning av talat språk allt vanligare. Ai adderar här en förståelse av kontexten och översättningen kan anpassas efter innehållet i konversationen.

Det finns många exempel där nyanser i språket saknas eller missförstås och ger ganska komiska resultat. En ai som fick tillgång till ett slanglexikon började svara på testfrågor med ”skitsnack” och liknande kraftuttryck. En annan ai som skulle lära sig språk genom att chatta med ungdomar på Twitter och Kik, blev snabbt otrevlig och började svära.

Ett uppmärksammat experiment förra året var när två ai:n förhandlade med varandra om olika varor, på engelska. Ganska snart hade de två systemen utvecklat ett eget språk. De kunde till och med avsluta transaktioner på detta språk vi människor inte förstod. Detta följer samma mönster som den schackspelande ai:n. Ai löser problem på nya sätt som vi inte räknar med. Varför ens översätta till och från mänskligt språk om det finns bättre alternativ? Kanske kommer ai att skapa ett helt nytt språk, à la Esperanto, för effektivare kommunikation? Kanske blir det ai som till slut ger oss ”Unified Communications” på riktigt!

Vad ska vi då göra med vår mänskliga intelligens, innovationsförmåga och kreativitet? Vi måste definiera problemen tydligt, sätta reglerna och etiska riktlinjer, men sedan låta ai komma fram till lösningar själv utan påverkan. Om vi lyckas med detta, tror jag att ai kommer fortsätta förvåna oss på område efter område i framtiden – precis som den redan gjort.

Mattias Kressmark är konsult inom Unified Communications och har 20 års erfarenhet från telekombranschen. Det senaste decenniet har Mattias arbetat med implementationer av moderna samarbets- och möteslösningar både i Sverige och internationellt.”

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Datacenter-branschen kommer explodera”

Sverige är hett i datacenter-världen – och det spiller över på andra branscher.
Inte minst byggindustrin som ser gyllene lägen här i landet.
– Vi ser Sverige som en jättelovande marknad, här är perfekta förhållanden för datacenters, säger Thomas O’Connor på Collen.

Här är Intels nya 5g-modem

Ett nytt chip som tar mobiler och andra prylar in i 5g-eran.
Intel har nu visat upp XMM 8160 5G modemet, som de förväntar ska stödja upp till 6 gbps.

Telias digitala mormor ska bekämpa näthatare

En schysst bot som ska agera motpol till elakheterna på internet. I samband med World Kindness Day lanserar Telia vad de kallar för världens snällaste chatbot.
– Det är viktigt att ta ansvar och en tydlig ställning, säger Anders Tillander på operatören.