Akustikexperten: ”Problemet har exploderat – är större än man kan tänka sig”

Kontoret Det syns inte, men är ack så viktigt för din arbetsmiljö. Dålig akustik på kontoret kan leda till sjukskrivningar och ineffektivitet.
Så gör du för att undvika problemen.
– Du måste tänka som i biljard - hur studsar ljudet, säger akustikexperten Lennart Nilsson.

Akustikexperten: ”Problemet har exploderat – är större än man kan tänka sig”

För många kontorsarbetare handlar arbetsmiljö om att man har en skön stol, bra ljus och kanske ett höj- och sänkbart skrivbord. Men en sak som spelar otroligt viktig roll är akustiken. Experten Lennart Nilsson har jobbat i akustikbranschen sedan 70-talet och är grundare av LN Akustik. Enligt honom har flytten från cellkontor till öppna landskap inneburit att kontorsakustik blivit än viktigare.
– Problemet har exploderat och är mycket större än man kan tänka sig. När vi hade cellkontor var det andra problem, såsom att man kände sig ensam. Nu har den sociala samvaron ökat, men det stjäl mycket arbetstid, säger han.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Fakta

Expertens tips – så får du bättre akustik på kontoret

1. Att man väljer ett bra undertak. Som fungerar på både vertikala och flacka infall. Det kommer dämpa både störande tal och även trafikbuller. Då får man det allmänt lite tystare.
2. Ljud slår oftast i fönster. Fönster reflekterar ju 100 procent. Att då göra olika lösningar på pelarna mellan fönster, eller gardiner som bryter det här. En lång fönsterfasad glöms ofta bort. Att sätta en liten kort vägg mellan som bryter ger stor effekt.
3. Titta på den vägg som är på kortändan. Den kan ge upphov till mycket irritation. Oftast är det den person som sitter mot väggen som hörs i hela kontorslandskapet. Hen har vägggen som ett kolossalt stöd bakom ryggen. Den hårda väggen skickar ljudet vidare i hela lokalen. Dämpa den väggen så mycket det går.
4. Slå sönder det ljud som finns. Skåp och bokhyllor är bra att använda och att ha slitsade eller spårade luckor är bäst. Skåp har en stor volym och fungerar alldeles perfekt som en absorbenter. Det går att arbeta mycket med möblerna.
5. Golvet. I gångstråk ska man ha en väldämpad matta. Sen kan det vara positivt att ha hårdare golv där man sitter.

Många kontors dåliga ljudmiljö gör att personal lätt störs och det så trevliga öppna kontorslandskapet blir ett sänke för effektiviteten.
– Det kommer så mycket ovidkommande information i ett öppet kontorslandskap som stör. Som prat från kollegor som man inte behöver höra. Eftersom vår hjärna är nyfiken av naturen börjar den lyssna automatiskt – och då tappar vi koncentrationen.
Lennart säger att det viktigaste är att börja tänka hur man skärmar av ljud – och då framförallt konsonanter.
– Det är inte många som vet att det är konsonanterna som är det störande. Vokaler ser styrka, men det är konsonanterna som ger informationen. Så ett samtal där konsonanter dämpats bort blir bara ett avlägset mummel, men där de finns kan man urskilja vad som sägs – och då blir det värre.

Höj blicken mot taket

Det första man som företag bör tänka på när det kommer till akustik är undertaket. Lennart säger att en viktig egenskap är att det ska kunna ta bort de flackt studsande ljuden.
– Det här är viktigt. För de störande ljuden som kommer med flack vinkel, kommer oftast från de som sitter längst bort från varandra. Ett sätt att råda bot på problemet är att se till att ha ett ojämnt undertak, eller så kan man hänga ner små bufflar/flaggor med jämna mellanrum för att stoppa utbredningen av konsonanter.

Andra steget i ”ljudutvecklingen” är att titta på kontorsskärmar. Detta för att förhindra direktstrålningen av ljud. Och här säger Lennart att många gör ett fatalt misstag.
– Egenskaperna på skärmarna är otroligt viktiga. De är klassade från A till B,C,D,E och så vidare. Men även inom klasserna skiljer det. Inom A-klassen är det en faktor tio mellan de bästa och de sämre – vilket är en astronomisk skillnad. Vanliga filtskivor som vissa köper är mer eller mindre värdelösa, men det har folk inte koll på. I de flesta fall köps kontorsskärmar in av två skäl: de är billiga eller så är de snygga. Men jag kan tycka att det är bättre att helt strunta i att köpa något än att köpa det billigaste.

Hantera buller vid källan – inte i rummet

Störande buller är även det något som kommer på listan över fokusområden. Men här menar akustikexperten att det i möjligaste mån ska hanteras så nära ljudkällan som möjligt – inte ute i kontorsmiljön.
– Det finns en lång rad med irriterande ljud som trafikbuller, hissen och kaffemaskiner. Helst ska man dämpa dem vid källan och först när det inte går får man försöka lösa det med bättre absorption i rummet. Det gäller att ta det i rätt ordning.

En trend som verkligen har slagit rot på sistone är så kallade aktivitetsbaserade kontor, där olika avdelningar är avsedda för olika arbetssysslor. Det här kommer med ytterligare utmaningar – för hur ska man gifta ihop de olika delarna?
– Aktivitetsbaserade kontor är ett bevis på att företaget tänkt arbetsmiljö, inte bara lyssnat på gnäll från personalen. Och får man till det rätt så är det en stor fördel med den här typen av miljö – men det gör det samtidigt lite svårare för oss. Exempelvis om ett café-utrymme ligger i samma lokal som ett tyst. Eftersom dörrar inte är populärt, det har man till telefonrum eller mötesrum – så får man lösa det på annat sätt. Det här kan göras med dämpande korridorer som blir en slags ljudslussar.

Noice cancelling inte ett alternativ till bra akustik

I vissa delar av världen experimenterar man med så kallad noice cancelling-teknik för att få bättre ljudmiljö. Men detta är inget som Lennart tycker är värt att satsa på.
– Det kan man ta till när inget annat hjälper, men risken är att det blir för kraftigt och irriterande. Tekniken fungerar bara på lågfrekvent buller, inte alls på tal – så jag tycker att det går bort. Det mest behagliga är att ha bra akustik.

Och när ett företag väl kommit i mål och skaffat bra akustik menar Lennart att vinsterna är enorm.
– Dels så kommer sjukskrivningarna att minska och det är inte alls lika stressande att sitta i en lugn miljö med arbetsro. För det andra höjs effektiviteten mycket när man kan koncentrera sig fullt ut. Jag kan ta ett exempel från Scanias matsal i Södertälje. Där äter ett par tusen personer lunch och personalen klagade över att det var så bullrigt. Här fick vi fria händer och efter att vi gjort jobbet var de helt lyriska. En kassörska sa att de aldrig hade kunnat drömma om att det kunde bli så här, säger Lennart Nilsson.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter