Alcatel redo för uc-krig: ”Det är nu eller aldrig”

Alcatel-Lucent har skaffat sig ett fint läge på den svenska företagsmarknaden genom åf-avtalet med Cygate och Telia. Siktet är inställt på Nortels- och Aastras kundbaser.
– Det finns inga ursäkter längre. Det är nu eller aldrig, säger Johan Nicolaysen på Alcatel-Lucent.

Alcatel redo för uc-krig:
”Det är nu eller aldrig”

Nyheten om att Cygate startar en satsning med Alcatel-Lucents enterpise-produkter slog ner lite som en bomb, inte minst hos TDC som är den franska telejättens allt dominerande svenska partner. Cygate gör det med understöd av Telias försäljningsorganisation och genom att rekrytera ett antal nyckelpersoner från just TDC.

– Vi ser det som en otroligt fin merit att båda de två största aktörerna väljer att arbeta med oss. Telia har gjort en affärsmässig bedömning efter påstötningar från ett flertal växelleverantörer och TDC tänker inte vika ner sig i kampen om kunderna, säger Johan Nicholaysen, sales director för Alcatel-Lucent Enterprise i Norden och Baltikum.

Han har sagt ja till att ge TDC särskilt stöd för att återskapa den kompetens som förlorades till Cygate. Genom kompetenslyftet ska TDC behålla sin konkurrenskraft i berörda regioner och Alcatel bäddar för en gynnsammare position hos två stora försäljningskanaler.

De stora kunderna

Just positioneringen hos TDC har varit ett litet bekymmer för Alcatel-Lucent, enligt Johan Nicholaysen:

– Hos TDC har vi positionerats främst mot kommunsektorn och varit framgångsrika där. Men vi bör även vara med i de riktigt stora affärerna. Vår lösning hade exempelvis varit klockren för Skatteverket, säger Johan Nicolaysen.

Han ser landstingen som en mycket het marknad för Alcatels uc-erbjudande. Där kan den väl utvecklade integrationen mot IBMs Lotus-system bli en dörröppnare.

Hotar Nortel och Aastra

Men det striden först och främst kommer att handla om är, vad kommer att hända med Nortels och Aastras befintliga kundbaser? Att Nortel är under rekonstruktion och mest troligt kommer att sälja av enterprise-delen skapar så klart många frågor inför framtiden. Aastra verkar kämpa med att behålla trovärdigheten hos kunderna som litade väldigt mycket på Ericsson.

– Nortel och Aastra är svaga just nu, och det öppna skottfältet ska vi ta vara på, säger Johan Nicolaysen.

En av Alcatel-Lucents styrkor som han vill framhålla är helheten. De har både applikationer, ip-telefoni, säkerhet och lan-infrastrukturen. Telia börjar nu sälja även lan-produkterna, som positioneras som lika bra men billigare än Ciscos, och TDC prövar frågan.

30 procent, en ”fare share”

I dagsläget domineras den svenska företagsmarknaden av växlar från Aastra/Ericsson, Cisco och Nortel. Alcatel-Lucent har enligt egna uppgifter runt 15 procents marknadsandel i mle-segmentet. Men det ska det bli ändring på.

– Vi har runt 30 procent av kommunerna, och det vore en ”fare share” även i de andra segmenten. Men det vore naivt av mig att ha det som mål, i alla fall på kort sikt, säger Johan Nicolaysen, som ändå väntar sig en kraftigt ökad tillväxt med Cygate/Telia som partner.

Prioriterar om

Intelecom är en uppstickare i Sverige men Alcatel-Lucents största enterprise-partner i Norden. Nicolaysen menar att de mycket väl kan rida på den våg som uppstår i samband med kampen mellan TDC och Cygate, bara de väljer att hålla sig i storlekssegmentet under och inte går in i direkt konkurrens.

Satsningen tillsammans med Cygate och TDC innebär att Alcatel-Lucent omfördelar de egna resurserna. Men de planerar även att nyanställa under den senare delen av hösten, förutsatt att det börjar komma in nya affärer.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.