Alliansen säljer ut Teliasonera

När alliansen redovisade sina planer för utförsäljningar av statliga bolag visade det sig att de planerar utförsäljningar av för 200 miljarder kronor under den kommande fyraårsperioden. Den kommer förmodligen att inledas med Teliasonera, OMX, Nordea och SAS. Teliasonera har som bolagsbildning snart fyra år på nacken och största aktieägare är idag svenska och finska staten. Finnarna äger 13,7 procent och svenska staten 45,3 procent av aktierna till ett värde av 94 miljarder kronor.

För alliansen handlar utförsäljningen inte bara om att tjäna pengar utan också om att agera ansvarfullt som ägare. En försäljning till exempelvis Deutsche Telekom, idag Europas största operatör, skulle förmodligen innebära att staten fick en stor del av betalning i aktier från Deustsche Telekom. Staten skulle därmed sitta med ett aktieinnehav i Deutsche Telekom i stället för i Teliasonera!

Men en sådan affär, å andra sidan, kan innehålla andra aspekter av handelspolitisk karaktär, exempelvis att det är en del i närmandet mellan den svenska och den tyska marknaden, som på sikt kan leda till fler jobb i Sverige, eftersom löneläget är lägre i Sverige.

Samtidigt som staten planerar en utförsäljning av Teliasonera går branschen i sin helhet mot en tuffare konkurrens när den tekniska utvecklingen kan leverera den länge efterlysta konvergensen. Det vill säga en och samma kanal kan leverera röst, text, bild och rörliga bilder. För operatörerna betyder det självklart stora rationaliseringsvinster. Men kabel-TV-leverantörer som Com Hem erbjuder idag svenska kunder även telefoni genom triple play-tjänster: TV, bredband och telefoni. En tredjedel av landets hushåll är anslutna till Com Hems nät.

Teliasonera och alla övriga operatörer, konkurrerar nu inte bara med varandra utan också med kabel-TV-leverantörer. Detta allas krig mot alla kommer snart att sänka värdet på Teliasonera!

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.