En undersökning där över 200 mindre och mellanstora svenska företag ingick visar att traditionella telefonilösningar är på väg att fasas ut från svenska företag. Endast 16 procent av de tillfrågade företagen kan även i fortsättningen tänka sig en traditionell växellösning på kontoret. Däremot vill 41 procent av företagen köpa växelfunktionalitet som en tjänst. Undersökningen genomfördes i augusti 2006 av DGC One tillsammans med studenter från IHM Business School.
53 procent av företagen angav sänkta totalkostnader som främsta skäl för att vilja integrera telefoni och datakommunikation i ett ip-nätverk. 18 procent tyckte att ökad funktionalitet var viktigast.
Pengar att spara
Många företag anser att det inte längre är ett lockande alternativ att äga sin egen telefonväxel och vill i stället outsourca sin telefonilösning och köpa växelfunktionalitet som vilken annan it-tjänst som helst. Ip-telefoni ses ofta som en lösning som pressar telefonkostnaderna och det finns pengar att spara. Studier visar att 25 till 35 procent av all telefontrafik inom företagen är intern och just denna trafik blir kostnadsfri när företag använder sig av ip-telefoni.
Många små och mellanstora företag anser också att frågan om ip-lösningar är ett strategiskt viktigt beslut för bolagets verksamhet. Hos 65 procent fattas beslut om investeringar i ip-telefoni av företagets vd (43 procent) eller ledningsgruppen (22 procent).
35 procent av företagen nämnde osäkerheten kring en ökad sårbarhet för exempelvis avbrott som hinder för en övergång till ip-baserad telefoni och 29 procent befarade en risk för sämre tillgänglighet och instabilitet.