Allt på ett ställe

One Nordic har kommit långt i tjänsteupphandling och att minimera antalet kontaktytor i leverantörsledet. Företagets operatör har fått ta ett bredare grepp men blev ändå underleverantör i huvudavtalet.

Allt på ett ställe

[ARTIKEL FRÅN TELEKOM IDAG NUMMER 1 2013]

One Nordic arbetar med tjänster, service och entreprenad i energisektorn. Fler än hälften av de anställda spenderar huvuddelen av sin arbetstid utanför kontor. Därför är stödet för mobilt arbete väl utvecklat och man har inte haft fast telefoni på tio år.

– Våra användare finns i stora delar av landet. I dagsläget är vi därför beroende av täckningen i Telias nät, berättar One Nordics it-chef Åse Petersén.

När det blev dags att skriva nya avtal för telefonin var det en av de virtuella operatörerna i Telias nät, DGC, som fick affären. DGC får också leverera växel som molntjänst och kontaktcenter, och står sedan tidigare för One Nordics lan och wan.

Allt som tjänst

Men DGC-avtalet är bara en pusselbit i en mycket större strategi för it och telekom som One Nordic driver. De vill upphandla allt i tjänsteform och från början var det tänkt att teleoperatören skulle ha fått ett ännu bredare ansvar än vad som blev fallet.

– Vi gjorde en stor upphandling under förra året där vi valde Evry Outsourcing som leverantör. Det avtalet omfattar wan, lan, pc-klienter, serverdrift och servicedesk. Ja, hela vår it-infrastruktur, säger Åse Petersén.

Det har sedan kompletteras med mobil datakommunikation, mobiltelefoner, mobile device management och support av telefoner. Här tog DGC stöd mot samarbetspartnern Evry Lesswire, som i sin tur har klivit in som en underleverantör till Evry Outsourcing.

– Egentligen hade vi tänkt det som ett totalavtal med DGC för att slippa diskussionen om vad som är nätet och vad som är telefonen när något krånglar. Men eftersom det var Evry Lesswire gick vi med på upplägget, förklarar Åse Petersén.

På ett ställe

Låter det krångligt? Ja, One Nordics tjänsteupphandling är komplex, men hela idén är att det i slutänden ska bli enkelt. Inte minst för organisationen och användarna.

Avtalsmässigt kom man alltså ner till två motparter: DGC för all kommunikation och Evry Outsourcing för allt annat. I leveransen tvingas de här parterna ändå igenom samma tratt, en gemensam beställningsportal för all it och telefoni samt standardiserat sätt för fakturering av tjänster och fakturainformation.

– Vi vill behandla våra telefoniabonnemang och tjänster på samma sätt som datorer och en smartphone är ju i praktiken en liten dator som säkerhets- och applikationsmässigt ska hanteras som en pc, påpekar Åse Petersén.

Man har byggt vidare på Evry Outsourcings beställningsportal. Åse Petersén tycker att DGC har visat en god vilja och flexibilitet i arbetet med att få till en gemensam ingång. Det gäller också de rapporter som One Nordic får tillgång till för uppföljning av samtalsmönster och kostnader.

– Det är betydligt enklare och mer flexibelt än hos Telia, konstaterar hon och tillägger att kundföretagen inte ska behöva skaffa egna system för uppföljning. Det är något operatörerna ska stå för.

Operatörens roll

One Nordic har lagt all support hos Evry Outsourcing, både för it och telefoni. Användarna ska inte behöva fundera på vad som är vad när något krånglar. Även där finns DGC med i bakgrunden för att ta ansvar för sina delar.

Ti: Hur ser du på operatörernas möjligheter att agera som helhetsleverantörer?

– Jag upplever att de gärna vill ta ett grepp om helheten, men att de kanske inte klarar av det riktigt än. Det var ganska stor skillnad i vilken respons vi fick på de initiala förfrågningarna och operatörernas slutliga erbjudanden, säger Åse Petersén och fortsätter:

– Samtidigt måste de framöver kunna stå för en leverans där det inte är något glapp mellan tjänster runt kommunikation och it. Vi som kunder vill ha ett gränssnitt.

Kort om One Nordic

One Nordic-koncernen är en leverantör inom energitekniska tjänster, service och entreprenad i Sverige och Norge. Koncernen arbetade tidigare under namnet E.ON ES.

One Nordic har cirka 1 200 medarbetare och omsätter 2,3 miljarder kronor. Företaget finns etablerat runt om i hela Sverige och huvudkontoret ligger i Malmö.

Fakta

Växel i molnet

One Nordic implementerar under februari DGCs Broadsoft-baserade nätväxel.

Man kommer att använda ett webbgränssnitt för hantering av den egna anknytningen, tillsammans med röststyrning.

Växel i molnet är inget nytt hos One Nordic, som tidigare har nyttjat Telias Centrex.

Microsoft Lync kommer att introduceras för interna samtal. Microsofts licensmodell för extern telefoni passar inte One Nordic.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.