Alltele är i blåsväder i Skellefteå igen. Till lokaltidningen Norra Västerbotten ”Norran” har Allteles vd Ola Norberg bland annat kallat sina kunder för ”De här jävla kunderna”. Orsaken bakom är intressant nog, men vd:ns uttryck har fått många kunder att ilskna till ännu mer.
Det hela började med att Alltele ändrade avtalet för sina kunder, och meddelade via en faktura att ändringarna hade skett. Fakturan visade inte vilka som drabbades av förändringen, utan kunderna uppmanades att kontrollera detta på företagets hemsida. Många kunder är upprörda över att man inte fått veta förändringarna innan de trätt i kraft. Andra anser sig inte fått informationen överhuvudtaget, bland annat de som har e-faktura.
Konsumentstorm
Ett antal kunder har kontaktat konsumentvägledningen. Ola Norberg kommenterar att Norran har skrivit en vinklad artikel om detta och anser att trettio personer knappast kan uppfattas som en konsumentstorm. Vidare uttrycker han sig på detta sätt till lokaltidningen:
– De här jävla kunderna. De har haft tillgång till de nya avtalsförändringarna ett halvt år, då kan man inte komma och gnälla i efterhand om man inget fått veta. Det finns en undersökningsplikt från kundens sida att ta reda på vad som gäller.
När tidningen ifrågasätter om kunderna med e-faktura har kunnat missa informationen svarar vd:n kort:
– Inte fan vet jag.
Givetvis ifrågasätter då lokaltidningen om inte han är vd på företaget och får svaret att han inte kan veta allt.
Skellefteå omöjligt för företagare
Ola Norberg kommenterar staden med att han anser att det är omöjligt att driva verksamhet där. Han tycker också att om Alltele skulle lägga ner sin verksamhet i Skellefteå, skulle fler jobb försvinna än antalet missnöjda kunder.
Titeln Ola Norberg tog emot för inte allt för länge sendan, årets it-personlighet 2008, har fått en helt ny innebörd.