Alltele köper Ventelo

Efter en lyckad rekonstruktion får den krisdrabbade operatören Ventelo nu en ny ägare i form av Alltele som därmed fortsätter köpa konkurrenter i snabb takt.

I och med köpet, som ska godkännas av aktieägarna under en extra bolagsstämma den 30 augusti, kommer företagskunderna att svara för mer än hälften av Allteles omsättning. Totalt handlar det om 23 500 företagskunder eller omkring 100 000 slutanvändare som Alltele utökar in kundbas med i och med förvärvet.

– Förvärvet av Ventelo kommer tidsmässigt helt rätt eftersom vi redan har en betydande tillväxt inom företagssegmentet. Med Ventelo erhåller vi nu en betydande företagskundbas under långa avtal, konstaterar Allteles vd Ola Norberg.

En stor del av sina företagskunder har Alltele skaffat genom uppköp av andra operatörer. Det började med Spinbox förra året och under 2011 har också operatörerna Ephone och Blixvik inlemmats i Alltele.

Planerat steg

Också Ventelos vd Paul Moonga är nöjd med affären.

– Vi har hela tiden sagt att vi har för avsikt att delta i den pågående konsolideringen på marknaden. I Alltele har vi funnit rätt partner. Vi är imponerade av hur de genom uppköp växt och skapat lönsamhet på den svenska marknaden, och genom att kombinera Ventelo och Alltele skapar vi nu en stark plattform för att utmana branschen inom företagssegmentet, säger han.

Ventelos ägare kommer att få betalt i form av 1 500 000 aktier i Alltele och konvertibla skuldebrev motsvarande ett värde av 40 miljoner kronor.

Stora samordningsvinster

De båda bolagen räknar med att affären ska kunna ge betydande synergieffekter inom både produktion, leverans och stödsystem såväl som administration och försäljning. Integrationen av företagen väntas ta mellan sex och nio månader att genomföra.

Hur många anställda som eventuellt kommer att förlora jobben till följd av sammanslagningen återstår att se.

– Vi gör just nu en genomgång av vilka förändringar vi kan göra både på kostnads- och intäktssidan och det är ett arbete som kommer att pågå under de närmsta månaderna, berättar Paul Moonga.

Under den tiden ska det också beslutas hur man ska göra med varumärket Ventelo, om det ska få leva kvar eller ersättas helt med Alltele.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.