
Det är Paul Moonga, vd för Alltele, som för 2014 vill satsa på ökad nyförsäljning, framförallt till sme-segmentet som man nu prioriterar, men också ökad inre effektivitet och pekar även ut förvärv som en viktig väg framåt.
– Jag hoppas att vi till sommaren kan hitta ett bolag eller en kundstock av lite större karaktär där vi kan få ytterligare ett ebitda-tillskott, säger Paul Moonga, som menar att integrationen med Universal Telecom tagit tid men att man nu ser sig om efter nya bolag att köpa.
I början av året förlorade Alltele upphandlingen om de 26 myndigheterna och kommunala bolagen i Västernorrland till Telia, en affär som Alltele haft sedan 2007. Månadsintäkten för affären har under åren legat på cirka två miljoner kronor, ett tufft avbräck för Alltele.
– Det var synd, det var en bra kund men vi kan inte konkurrera med en nätägare som dumpar pris. ”Stick to our strategy” tänkte vi och offererade ett pris som hade resulterat i en liten vinst. Hade vi lagt oss lägre hade det endast blivit en plusminusnollaffär för oss, säger Paul Moonga.