Amazon lanserar kontaktcenter i molnet

Kontaktcenter Amazon Connect är namnet när Amazon fortsätter att lansera tjänster för telekommarknaden.

Amazon lanserar kontaktcenter i molnet

För bara någon vecka sedan släppte Amazon Web Services, AWS, en uc-svit i molnet. Nu lanserar man också ett molnbaserat kontaktcenter. Tekniken bygger på den lösning som Amazon själva använder. AWS mål är att Connect ska vara enkelt att använda – det ska inte behövas någon hårdvara och ingen särskild mjukvara för den delen, utan allt ska gå att sköta i en webbläsare.

Bygger på egna kontaktcentret

– För tio år sedan fattade vi beslutet att bygga vår egen kontaktcenterteknik från grunden eftersom tidigare, då befintliga, lösningar inte kunde möta våra krav på skala, kostnader och funktioner som vi behöver för att erbjuda kundservice för våra kunder runt om i världen, säger Tom Weiland, kundservicechef för Amazon.

Amazon jobbar också med en lite annorlunda prismodell. Kunderna betalar bara för den trafik som passerar genom kontaktcentret. Som kund går det att bestämma om man ska betala per dag eller minut och dessutom också för olika typer av telefonianslutningar.

Bestyckad med artificiell intelligens

Connect är dessutom förberedd med möjlighet att integrera det med exempelvis crm-verktyg som Salesforce och workforce management-verktyg. AWS har också dragit nytta av företagets övriga satsningar och därför finns också möjligheten att använda samma artificiella intelligens som används i Amazons assistent Alexa, Amazon Lex.

Slutligen, viktigt för många, inkluderar Connect en utförlig statistikplattform med möjlighet att se siffror i realtid och över tid.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.