Analysen: ”Operatörer måste välja sin position i värdekedjan”

5G En ny era med nya utmaningar. 5g kommer innebära en ny verklighet för industrin, och då gäller det att vara vaken.
– Att inte satsa på 5g är som att lägga glastak på sin framtida utveckling, säger Tobias Larsson på Capgemini Invent.

Analysen: ”Operatörer måste välja sin position i värdekedjan”

Det är i en ny global undersökning som Capgemini Research Institute tittat närmare på industriföretagen och deras inställning till digitalisering. Och en sak som verkligen framgår i rapporten ”5g in Industrial Operations: How Telcos and Industrial companies stand to benefit” är att tekniken är efterlängtad.
– Jag skulle säga att 5g ligger högt upp på digitaliseringsagendan och det slår ai, robotics och analytics rejält. Nytt är även att nu kommer telekom och visar riktig relevans för industrin, säger Tobias Larsson som är ansvarig för 5G på Capgemini och är en av de analytiker som tagit fram rapporten.

Undersökningen visar dock att industrin i Sverige är lite mer försiktig när det kommer till 5g, något som enligt Tobias beror på att vi till skillnad från exempelvis Nordamerika har en väldigt bra utbyggnad av 4g och fiber. Vi har kommit långt i utvecklingen och tack vare den stabila infrastrukturen ligger vi långt fram i digitaliseringen. Och även om det i sig inte är något dåligt – menar han att det kan ge ett framtida problem.
– I Sverige kommer vi väldigt långt på 4g och LTE, vilket troligtvis ligger bakom att vi rankar 5g lite lägre. Att det kortsiktiga lyftet är något mindre här. Dock måste vi vara tydliga med att de som avvaktar kan hamna i situationen att de ganska snabbt blir ifrånsprungna. Här gäller det för operatörer att utbilda sina kunder i hur den nya verkligheten kommer se ut.

Innovation uppstår när tekniken finns

Diskussionen kring 5g-teknikens stora fördelar är dock tudelad – och vissa forskare tror att det kommer vara svårt att realisera visionen. Men det menar Tobias är fel inställning – enligt honom är det inga tvivel om att 5g kommer vara det rådande i framtiden och att tvivel är naturligt när det kommer till teknikskiften.
– Innovation har uppstått när tekniken varit på plats. Så har det varit med både 3g och 4g. Det har ju inte drivits centralt, och så tror jag att det även kommer bli med 5g. Man måste få ut tekniken och ge sina anställda möjligheten att få innovera på detta. När det gäller tidigare generationer var Telia först på 4g och även tidiga på 3g och 2g. Men med 5g är det annorlunda. Kina har redan varit på det länge och risken finns att de tillsammans med USA tar över det tidigare svenska ledarskapet.

Ett problem som lyfts fram är att det ännu så länge inte finns kompletta färdiga lösningar för olika industrier, vilket gör att företag drar sig för att investera i den nya tekniken. Men att enbart satsa på befintlig teknik för sin framtid är enligt Tobias fel.
– Det är otroligt riskfyllt i att investera i kortsiktig nytta istället för att se vilken arkitektur som behövs för att vara konkurrensmässig på lång sikt. Att inte satsa på 5g är som att lägga glastak på sin framtida utveckling. Man kommer att nå vägs ände, och så kan man inte jobba med digitalisering. Den måste hela tiden utvecklas, så även om man inte investerar fullt ut så gäller det att jobba för att bli 5g-ready, säger Tobias.

I rapporten var en intressant insikt att teleoperatörens inte riktigt har insett hur betalningsvillig industrin är för 5g. Något som enligt Tobias beror på att de inte ställt om siktet än. 
– Operatörerna är vana vid att sälja surfpotter, de säljer förbrukning av en resurs. Det är det som är deras affärsmodell i dagsläget. Tittar man på 5g så måste de byta affärsmodell helt och hållet. De kommer behöva sälja kvalitet i tjänsten. För 5g ska förbättra kundernas effektivitet, precis som mobilitet gjorde en gång i tiden, och då kliver man in i kärnverksamheten hos kunderna på ett sätt som operatörer inte varit förut. Det gör även att kunder värdesätter och har krav på ett annat sätt än infrastruktur.

Men det här innebär även enligt Tobias att operatörerna måste inse att de inte kan ”äga” kunden själva längre.
– De kommer inte klara av att leverera hela kundvärdet utan kommer behöva jobba i ett ekosystem. En operatör kommer klara av att leverara värde till en viss nivå, men när det gäller att vara bra inom alla olika industrier så behöver de jobba med andra för att nå rätt.
Och det här är nytt eftersom operatörerna har en lång historik av att leverera hela värdekedjan själva.
Och det här kommer innebära lite av ett race bland operatörerna.
– Det är lite olika med insikten. Vissa har insett att det är nya tider och börjar jobba mer plattformsinriktat, men sedan handlar det om vilken position man vill ta. Resan är lång, det går inte bara att hosta ur sig ett ekosystem utan det krävs enorm partnerutveckling. Och nu gäller det: operatörerna måste välja sin position i värdekedjan och se till att göra det bra.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter