Analytikern: Det här måste operatörerna tänka på

Telefoni Ett pressat krig om kunder utan några större vinster. När det gäller företagskunder har operatörer ett tufft jobb framför sig. Det menar Gartneranalytikern Leif-Olof Wallin.
– Det stora reptricket för alla är att få kunder att inte bara se pris – utan värde, säger han.

Analytikern: Det här måste operatörerna tänka på

Operatörer pratar om unika möjligheter i en bransch där kundnöjdheten är låg. Men i verkligheten är det inte särskilt nytt att sikta in sig på företagskunder.
–  Det är inte så unikt att rikta in sig mot SME (small- midsize enterprises). I Storbritannien har det funnits den här typen av operatörer i en halv evighet och där finns en hel uppsjö av nischade bolag, säger Leif-Olof Wallin på Gartner.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Med det menar han att många av de uppstickarföretag som i dag presenterar sig som unika egentligen bara försöker packa om en och samma produkt – fast i lite stiligare förpackning.
– Alla de större operatörerna har ju satsningar mot SME. Det de små operatörerna kan göra, i och med att de är mer lättrörliga, är att de kan snickra ihop specialprodukter. Att de kan skräddarsy erbjudande till kunder.

Men bara för att man kan göra detta så innebär det inte att det är någon enorm affär. Leif-Olof säger att företag, även om de är viktiga, inte ger de stora intäkterna.
– Alla operatörer på planeten har en majoritet av intäkterna från kunsumentsidan. De stora pengarna finns där. Företag har varit viktiga för att operatörerna har haft en högre marginal på dessa. Det har varit mer utlandssamtal, mer roaming och tilläggstjänster. Men nu är det pressat, för operaterörena har företagen nästan blivit ett nollsummespel.

Gartneranlytikern säger att trenden är att samtalen går ner, och roamingpriserna med höga marginaler är pressade.
– Så nu är det svårt att tjäna pengar på mobil röst och data. IoT är det enda området där det finns tillväxt på en mogen marknad – för de andra är det ersättningsmarknad som gäller. De nischade operatörer som bara erbjuder lågt pris tycker jag lever väldigt farligt. Det nätägande bolaget kan enkelt välja att konkurrera ut det, säger han.

Men hur ser det då ut på lite sikt? Leif-Olof tror att de närmaste två-tre åren inte kommer att bjuda på några större förändringar.
– Vi kommer att börja se lite resultat av 5g, men det är fortfarande långt kvar innan vi ser 5g med någon större täckning. Det är enorma investeringar som krävs och vi räknar med att det kommer att ta dubbelt så lång tid att få upp 5g som det gjorde för skiftet från 3g till 4g.

Enligt Gartneranalytikern beror den segdragna implementeringen på att operatörer och nätägare inte riktgt har hittat affären i 5g ännu.
– De vet inte vad de ska tjäna pengarna på och det är en av anledningarna till att vi inte ser någon hysterisk utbyggnadstakt. Dilemmat är att de behöver 5g för att få mer band, bättre modellering för effektivare dataöverföring och lägre driftskostnader – men att få tillbaka pengarna på investeringen är ännu så länge inte klart.
Så vad kommer vara det som påverkar operatörerna i närtid?
– Det är affärsvärde. De som kan leverera värde, tät integration, tillhandahålla API:er, automatisera kundtjänst och erbjuda vettiga portaler. Helt enkelt de som kan leverera det här kommer att lyckas bäst. Men det innebär stora investeringar inom både ai och maskininlärning, säger Leif-Olof Wallin.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter