Anywhere365 bygger kontaktcenter ovanpå Microsoft Teams

kontaktcenter Nederländskt företag vill växa på den nordiska marknaden med sin Microsoftbaserade molnplattform för kundkommunikation.

Anywhere365 bygger kontaktcenter ovanpå Microsoft Teams

Microsoft Teams och kontaktcenterlösningar är en het kombination just nu. Nu öppnar det nederländska företaget Anywhere365 kontor i Sverige. Branschveteranen Magnus Jansson har i rollen som Nordenchef fått ansvaret för att knyta kontakten med nya partner och kunder på den nordiska marknaden.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– De nordiska länderna finns alla i toppskiktet vad gäller användning av Microsoft Teams, vilket är en bra förutsättning för ännu större tillväxt för Anywhere365, säger Magnus Jansson.

Teams har varit en följeslagare under lång tid

Magnus har mångårig erfarenhet av it- och telekombranschen, bland annat som produktansvarig på telekomoperatören Tele2. Microsoft och produkterna Teams och Skype for business har varit följeslagare i hans karriär under lång tid och han har även goda kunskaper om lösningar från leverantörer som Cisco, Mitel och Avaya.

Anywhere365 har redan varit verksamma på den svenska och nordiska marknaden i flera år, men när man nu ser att Microsoft Teams lockar allt fler användare, samtidigt som Teams-telefoni växer snabbt, vill man etablera en ökad närvaro på marknaden. Magnus Jansson berättar att man i dagsläget framförallt vill knyta ytterligare samarbetspartner till sig.

– Vi har ett antal partner redan idag men vi behöver öka på den delen likväl som vi samtidigt vill utöka kundstocken. Vi har gått från att vara ett företag med stort fokus på slutkundsbearbetning till att idag vara ett företag som till 100 procent fokuserar på partnerverksamhet.

Anywhere365 erbjuder en heltäckande omnikanalskontaktcenterlösning med funktioner som chattbotar och avancerade möjligheter till automatisering. Företaget grundades 2010 och blev den första molnbaserade kontaktcenterlösningen som certifierades av Microsoft i januari 2021. Under coronapandemin gjorde den ökade användningen av digitala kommunikationskanaler att företaget växte snabbt, från 80 till omkring 270 anställda på kort tid.

Magnus Janssons bild är att Norden ligger långt framme i användningen i Teams, men att Teams-telefoni inte har uppnått samma mognad som på andra marknader. Men nu är någonting på väg att hända även här

– Om du jämför med Holland eller England så har Teams-telefoni funnits mycket längre och fått en större spridning där. Nu ser vi en ökad intensitet bland nordiska företag som verkligen vill kliva in i det och lägga in röstkommunikationen i Teams.

Har egentligen ett annat namn

Företaget grundades i Nederländerna och har det legala namnet Workstreampeople, förkortat WSP. Anywhere365 var från början ett produktnamn, men när produkten blev så välkänd valde företagsledningen att anamma det som varumärkesnamn. Produkten som saluförs i dag heter däremot Dialogue Cloud.

Man har i dag flera globala företag i kundstocken, däribland Lego, DHL och Volvo och erbjuder några olika grundprodukter, där en riktar in sig på hantering av kunddialoger och är ett slags kontaktcenterplattform som alltså bygger helt på Microsoft Teams.

– Dessutom har vi egna moln i Azure, där vi producerar våra tjänster, vilket gör det väldigt enkelt för företag att komma igång med våra tjänster. Att komma upp och rulla med en funktion inom en dag är inga konstigheter, förklarar Magnus Jansson.

Den starka kopplingen till Microsoft och dess tjänsteutbud innebär att man kan dra nytta av exempelvis Azure services, Power platform och Cognitive services i sina leveranser.

Just nu pratas det mycket om artificiell intelligens och den kommande Copilot-funktionen till Microsoft Teams. Men än så länge handlar det inte om någon skarp produkt och Magnus Jansson kan inte avslöja något om hur den eventuellt kommer att påverka funktionaliteten i Anywhere365. Men han har en åsikt om hur ai-utvecklingen har påverkat branschen.

– Här tror jag att det krävs lite eftertanke från många företags håll, hur man ska använda de olika, nyare lösningarna. Det finns ju en osäkerhet kring hanteringen av data. När det gäller ai-funktionerna som redan finns i Anywhere365 så har vi byggt upp dem under en längre tid och bara fokuserat på de data som företaget besitter, vilket innebär att den information som produceras alltid är korrekt, säger Magnus Jansson.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.