App framför mobilsajt

Fler föredrar appar framför mobilanpassade webbsidor, visar en ny undersökning. Lättillgängligheten genom appar är största anledningen.

Undersökningen är gjord av it-företaget Compuware under oktober 2012. 3 500 personer deltog i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Indien, USA och Japan.

Hela 85 procent av surfplatte- och smartphoneägarna föredrar appar framför mobila webbsidor. Smidigheten och lättillgänlighet uppges vara den största orsaken till valet, därefter menar de som svarat att appar är snabbare och mer lättnavigerade.

Undersökningen visar också att de mest populära användningsområdena är bankärenden, shopping, hotellbokning, resor och appar som kan användas i jobbet. Den största motiveringen till att använda appar istället för mobilsajter uppges vara att det ger enkel tillgång till information om produkter och butiker, att det är ett bra sätt att reseplanera samt ger god möjlighet att kommunicera i realtid.

Men ett varningens finger kan också höjas – är en app inte bra så klagar användarna på sociala medier. Upplevelsen bör därför ligga i fokus enligt Compuware. Det är viktigt att appen fungerar bra utan att krascha och att den startar snabbt. 31 procent av de tillfrågade menar att det får ta två sekunder för en app att starta, åtta procent anser att det ska ta mindre än en sekund.

Det finns också en hög förväntan på att appar ska fungera väl. 42 procent anser att appar ska ladda snabbare än mobil webb.

– Konsumenten ställer allt högre krav på mobilappar. Att nå upp till dessa krav kräver medvetna ansträngningar i varje led av utvecklingen. Hög prestanda är en viktig del för kundens uppfattning och bör därför ses som centralt när appen utvecklas. Mobilappar måste vara centrerade kring nyttan och de måste vara snabba och pålitliga, säger Berndt Karksson, Sverigechef på Compuware.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.