Att Apples mobiltelefon Iphone sålt bra är det nog ingen som ifrågasätter. Samtidigt finns det frågetecken kring de garantivillkor som tillverkaren kopplat till sin produkt. Det menar analytiker på konsultfirman Strand Consult, som granskat hur det förhåller sig med den produktgaranti som mobiltillverkare erbjuder och den garanti som operatörerna erbjuder mot slutkunden.
Inom EU är det lag på att garantitiden för de flesta typer av konsumentelektronik löper över två år från inköpsdatum. Då operatörerna ofta är återförsäljare av mobiltelefoner, som knyts till operatören över en viss tid, har de flesta tillverkare löst garantifrågan genom att erbjuda en produktgaranti på två år, samma som operatören i sin tur kan erbjuda kunden utan att behöva riskera extra kostnader vid produktfel.
Halv garantitid från Apple
Apple däremot, erbjuder bara ett års garanti, vilket innebär att operatörer som säljer Iphone tvingas ta hela risken under år två. Om det visar sig att någon Iphone-utgåva har barnsjukdomar som uppträder först efter ett år, kan det innebära en dyr ekonomisk smäll för operatören.
Enligt analytikerna medför detta flera konsekvenser för Iphone-kopplade abonnemang. Bland annat bör operatörerna räkna in garantikostnader för andra året när vinsten per kund beräknas. Det är också viktigt att räkna på hanteringen när det gäller kunder som bundits upp ett år och som därefter kan avsluta abonnemanget eller byta operatör.
Slutligen bör operatörerna också öppna en dialog med Apple i syfte att erhålla samma garantier som de själva tvingas erbjuda. Om tillverkaren inte visar sig vara villig att tillmötesgå önskemålen, bör operatörer istället överväga att ta ut försäkringar som täcker upp eventuella risker om ett stort antal telefoner skulle få problem.
I ett räkneexempel menar analytikerna avslutningsvis att det är enkelt att se hur ett problematiskt scenario kan bli dyrt i slutändan. Om en operatör har sålt hundratusentals Iphone-telefoner, där mellan fem och tio procent av dessa går sönder under år två med en reparationskostnad (inklusive logistik) på mellan 35 och 70 euro per telefon, blir kostnaden snabbt betungande.